Klagar på dålig kvalitet: "Tesla är i ett servicehelvete"

Hård kritik mot kvalitetsnivån på Model 3 och Teslas serviceverkstäder.

Klagar på dålig kvalitet: "Tesla är i ett servicehelvete"

Tyska biluthyraren Nextmove riktar hård kritik mot Tesla efter att ha råkat ut för både dålig kvalitet och strulande service.

Nu blir Tesla av med beställningen på ytterligare 85 exemplar Model 3 – värda nästan 50 miljoner kronor.

Nextmove hade från början beställt 100 bilar och har fått leverans av 15. Flera av dem har enligt hyrbilsföretaget haft "seriösa problem" som trasiga däck, kondens i strålkastarna, lackskador, kabelfel och SOS-knapp som saknas.

När Nextmove försökte få Tesla att lova högre kvalitetsnivå på resten av bilarna, och möjlighet att få servicehjälp så snart som möjligt om fel trots allt skulle uppstå, avbeställdes istället bilarna. Enligt Nextmove är det Tesla som avbeställt ordern men det förnekar Tesla.

1 av 4 bilar med någon form av fel

Chefen för Nextmove, Stefan Möller, säger att Tesla nu hamnat i ett "servicehelvete" som referens till Elon Musks "produktionshelvete".

"Det måste finnas processer på plats nu för att fler än en av fyra bilar ska kunna levereras utan fel. Även om vi tycker Model 3 är världens bästa elbil idag satsar vi nu stort på andra biltillverkare som lanserar konkurrenskraftiga elbilar nästa år och som har koll på kundservice. Men självklart kommer vi fortsätta testa och se om Tesla kan ta sig ur servicehelvetet", säger han i ett uttalande.

Teslas officiella svar på kritiken går ut på att märket inte har några siffror som tyder på kvalitetsproblem i Tyskland eller någon annanstans i världen.

"Även om det finns en liten chans att en bil i vissa fall kan få småfel under den sista transportsträckan till kunden är det inget unikt för Tesla och vi löser de problemen snabbt för alla inblandade", skriver Tesla.

Svårt få servicetid

Den andra delen av Nextmoves kritik går ut på att serviceupplevelsen är för dålig. Det tar för lång tid att boka service – något som Tesla fått kritik för på flera håll, och som Elon Musk lovade att lösa redan förra året.

"Vi håller på att skala upp antalet servicecenter globalt, inklusive en mer än 50-procentig ökning av vår mobila service och en femdubbling av mobil service i Europa i år", skriver Tesla.

Nextmove har väntat i två års tid på en ny stol till en Model X, som levererades med ett hål, och en Model 3 har inte kunnat hyras ut på tre månader eftersom Tesla inte kunnat få fram någon ersättningsstötfångare efter en olycka.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker Tesla på det stora hela verkar ha bra koll på kvalitet och service.
Ja
114
721
Nej