Volkswagens elbilschef: ”Greta Thunberg öppnade ögonen på många människor”

Redan om fyra ska Volkswagengruppen ha investerat massiva 300 miljarder kronor i omställningen till elbilar. Men det är varken lätt eller billigt att ställa om...

Annons
Annons

Redan om fyra ska Volkswagengruppen ha investerat massiva 300 miljarder kronor i omställningen till elbilar. Men det är varken lätt eller billigt att ställa om från förbränningsbilar till el. Det avslöjar Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich i en intervju med Recharge.

Till en början kommer vinstmarginalen vara ganska skral. 

”Ingen biltillverkare klarar sex procents vinstmarginal i början. Men bilarna kommer att betala av sig under en livstid, det vill säga 6–7 år”, säger Thomas Ulbrich.

Dieselbilarna lever kvar

Att klimatförändringarna är vår tids största utmaning är han tydlig med. Transportsektorn står för 14 procent av världens totala koldioxidutsläpp. Målet är att den siffran ska vara nollställd år 2050. En omställning till fossilfria alternativ är därför ett måste, även om dieselbilarna fortfarande fyller en viktig funktion. 

”Dieselmotorerna kommer leva kvar länge, eftersom de är lämpliga vid långresor och det bästa alternativet för tunga transporter”, säger Thomas Ulbrich.

Samtidigt meddelar han att Volkswagengruppens sista plattform anpassad för förbränningsmotorer börjar användas 2026, och livstiden för en plattform är i regel 14 år.

Volkswagen ska alltså skrota förbränningsbilarna efter 2040.

När Volkswagengruppen pratat med sina kunder om vad de är de efterfrågar i en elbil sticker tre saker ut: Ett bra pris, bra räckvidd och en välutbyggd laddinfrastruktur. Förutom de specifika önskemålen, märker Thomas Ulbrich av ett allt växande intresse för klimatförändringar och elbilar hos människor han möter. Enligt honom är det mycket tack vare en viss svensk 16-åring.

”Greta Thunberg öppnade ögonen på många människor”, säger Thomas Ulbrich. 

Det debatteras ofta om hur pass ”ren” en elbil egentligen är, sett till hela livslängden och tillverkning. Han berättar att alla Volkswagengruppens elbilar kommer vara helt klimatneutrala när de levereras till kunden. 

Det kan Volkswagen garantera genom avtal med battericellstillverkarna som tvingar dessa att använda förnyelsebar energi i tillverkningen. Dessutom kommer Volkswagens egna fabriker drivas av förnybar energi. Strömförsörjningen för fabriken i Zwickau, där bland annat ID 3 ska byggas, kommer uteslutande från vattenkraft.

Samarbetet med Northvolt: ”Vi går långsamt fram” 

I maj i år blev det känt att Volkswagen och svenska batteritillverkaren Northvolt har inlett ett samarbete. Exakt vad det partnerskapet innebär kan inte Thomas Ulbrich gå in på, men han hoppas på att samarbetet ska bära frukt för båda parter.

”Vi är mycket nöjda med att vi har hittat en partner att samarbeta med och för just nu samtal om hur samarbetet ska se ut på detaljnivå, för att vara lönsamt för båda parter. Vi är i början av ett väldigt fruktbart samarbete för båda företagen, och vi på Volkswagen är alltid intresserade av hållbara, långsiktiga samarbeten. I det här fallet innebär det att vi går långsamt fram”, säger Thomas Ulbrich.

Han vill inte svara på när vi kan se Northvoltbatterier i Volkswagens bilar.

” (Skratt följt av lång suck) Vi har ju precis börjat… Men det hade inte varit seriöst av mig att säga den här månaden eller det här året kommer vi ha Northvoltbatterier i bilarna. Men vi är i början av ett givande samarbete.”

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen