Nej, Volvo ska inte mass-skrota elbilen C30 Electric

Ny bild väcker känslor – men finns inga planer på att skrota pionjärelbilen, enligt Volvo.

Annons
Annons

En bild på över 30 uppställda Volvo C30 Electric har väckt uppmärksamhet på Facebook. Bilden dök upp i en grupp för elbilar och laddhybrider tidigare idag, och där hävdas det att bilarna nu ska skrotas.

Men det stämmer inte, enligt Volvo. Även om bilarna börjar bli till åren finns inga planer på att ”masskrota” elbilarna. Bilarna på bilden är provbilar som leasats av olika kunder i olika länder och som nu kommer tillbaka till Volvo för att eventuellt rulla som interna tjänstebilar, bekräftar Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars, för Recharge.

Volvo har fortfarande kvar många C30 Electric som rullar som tjänstebilar för anställda, så kallade ”R-bilar”. Bilarna ägs då av Volvos egen återförsäljare, Volvobil.

 

Det kan dock hända att några av bilarna senare plockas isär och det görs i så fall av utvecklingsavdelningen för att kunna analysera bilen och dra lärdomar inför utvecklingen av nya elbilar.

En del företag som leasade en C30 Electric valde också att behålla den, och än idag syns en del C30 Electric på vägarna i framför allt Göteborg.

Volvo C30 Electric såldes aldrig till privatkunder utan leasades. Bilen hade ganska kort räckvidd och tidiga modeller hade heller ingen snabbladdning, men den var härlig att köra enligt vår provförare. Han uppskattade också värmen i bilen – som faktiskt kom från en etanoldriven värmare.

”Med den vridstarka elmotorn är det som att köra radiobil på ett nöjesfält. Kvicka reaktioner, litet format och blixtsnabb gasrespons”, skrev Thomas Berggren som provkörde C30 Electric.

Nej, Volvo ska inte mass-skrota elbilen C30 Electric
Volvo C30 Electric hade en udda lösning för att hålla värmen på vintern: en etanoldriven tillsatsvärmare.

Byggdes med bensinmotorattrapp

Volvo C30 Electric började serietillverkas 2011 och fick en officiell räckvidd på 15 mil, men i verklig trafik var den inte längre än 9–10 mil. Det tyckte dock Volvo räckte bra för de flesta.

”En avsevärt längre sträcka än vad 90 procent av alla pendlare i Europa kör per dag. Bilen skulle kunna användas för daglig pendling av en normalfamilj”, sa Lennart Stegland, chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.

Hela bilen tillverkades utan elmotor i Belgien, men för viktbalansens skull under bygget på monteringsbandet monterades en bensinmotorattrapp. Den togs sedan bort innan bilen fraktades till Göteborg för montering av den elekriska drivlinan.

Batterierna placerades dels i utrymmet för bensintanken, dels i kardantunneln i bilens mitt. Det innebar att bagageutrymmet lämnades orört.

Om Volvo trots allt hade valt att mass-skrota exemplaren av C30 Electric hade det definitivt inte varit första gången det hänt i bilvärlden. GM skrotade till exempel alla exemplar av pionjärelbilen EV1, och även den hade leasats ut till förarna istället för att säljas.

Biltillverkare väljer dessutom ofta att skrota prototypbilar och testbilar eftersom de inte är byggda med samma rutiner som produktionsbilar och de kan innehålla teknik som inte ska komma ut.

Annons
Annons
Rulla till toppen