Interiören på Sono Sion: ett ”mosste” att se

Sono Sion, den tyska elbilen som ska byggas av Nevs i Trollhättan och som är belamrad med solceller, börjar så sakteliga bli klar för produktion....

Annons
Annons

Sono Sion, den tyska elbilen som ska byggas av Nevs i Trollhättan och som är belamrad med solceller, börjar så sakteliga bli klar för produktion. Den utvändiga designen har varit känd ganska länge, men exakt hur den ska se ut interiört har hållits någorlunda hemligt.

Tills idag, för nu har Sono Motors publicerat bilder på Sions interiör – som bokstavligt talat är en mossig historia. Längs med hela instrumentpanelen löper nämligen en kanal fylld med grön mossa. Men att mossan ska börja förmultna behöver man inte oroa sig för.

”Mossan är specialbehandlad och är inte längre någon levande organism. Trots det har den positiv effekt på luftkvaliteteten och på att reglera luftfuktigheten”, skriver Sono Motors på sin hemsida.

Läs mer: Sono Sion ska byggas i Trollhättan – skapar hundratals nya jobb

Vid sidan av mossan är det en ganska sparsmakad interiör som Sono Motors visar upp. Självklart kan paralleller dras till interiören i Tesla Model 3 – få knappar, liggande touchskärm som ”hovrar” ovanför instrumentbrädan och inga synliga ventilationsspjäll. Till skillnad mot Model 3 så har Sono Sion också en touchskärm bakom rattens om tjänar som ett klassiskt instrumentkluster. 

Infotainmentsystemet är kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto.

Sono Sion i siffror

• Pris: 25.500 euro

• Räckvidd: 25 mil

• Räckvidd från solcellerna: upp till 3,4 mil.

• Batteri: 35 kWh

• Effekt: 163 hästar och 250 Nm

• Toppfart: 140 km/h

• Bagage: 650 liter

• Dragvikt: 750 kilo

• Laddtid CCS: 30 minuter

• Laddtid Typ 2: 3,5 timmar

• Laddtid Schuko: 13 timmar

Interiören på Sono Sion: ett
Interiören på Sono Sion: ett
Interiören på Sono Sion: ett
Interiören på Sono Sion: ett
Interiören på Sono Sion: ett
Annons
Annons
Rulla till toppen