"Ju fler elbilar, desto fler problem – med vätgas är det tvärt om"

Snart släpper det för bränslecellsbilarna, tror förespråkaren.

"Ju fler elbilar, desto fler problem – med vätgas är det tvärt om"

Ett av de hetaste diskussionsämnena i bilvärlden är vätgastekniken. Förespråkarna hyllar vätgasbilar eftersom de går snabbt att tanka och har hyfsat lång räckvidd.

Men motståndarna, dit bland andra Teslachefen Elon Musk hör, hävdar istället att tekniken är ineffektiv och onödig och att det finns alldeles för få vätgasmackar.

Just problemet med mackarna är lokalt: i Kalifornien finns 40 vätgasmackar och vätgasförespråkaren Tyson Eckerle som jobbar på kaliforniske guvernörens näringslivskontor säger i en intervju med tidningen Elinstallatören att vätgasproblemen kommer bli lättare att lösa ju fler vätgasbilar som rullar på vägarna.

"Det är enkelt att introducera laddbara fordon på marknaden så länge de är få. Du kan ladda elbilarna hemma på garageuppfarten utan större ingrepp. Men ju fler batteribilar du får på marknaden desto mer ökar utmaningarna. Du måste förstärka elnätet. Du får kanske problem med balansen när alla ska snabbladda samtidigt", säger han.

Med vätgasbilar är det precis tvärt om, menar han.

"Allt är krångligt och dyrt i början när kanske 1.000 bilar ska bekosta tankstationer för miljontals dollar. Men ju fler bilar du har att slå ut kostnaden för infrastruktur på, desto bättre blir den kommersiella logiken."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker bränslecellsbilar är ett bra komplement till batterielbilar!
Ja
1022
147
Nej