Porsche har äntligen lyft på locket och visat upp nya elbilen Taycan. I samband med vår första medåkning av den hajpade nyheten fick vi ett enormt batteri med intressanta fakta.
Här bjuder vi på en teknisk djupdykning i bilen många ser fram emot.
Läs också: Porsche Taycan officiell – här är alla fakta och priser
Låg tyngdpunkt
Porsche Taycan har näst lägst tyngdpunkt i familjen, efter 918 Spyder. Viktfördelningen är nära nog optimal, 49 procent fram och 51 procent bak.
Varvräknaren borta
Taycan får fyra digitala displayer på instrumentbrädan. Det enda analoga instrumentet som är kvar i Taycan är klockan på instrumentpanelen som ingår i Sport Chrono-paketet.
För första gången hos Porsche utgörs hela mätargruppen av en digital display. Den traditionella analoga varvräknaren i mitten har försvunnit. För första gången går det att få upp en karta i det centrala blickfältet istället för varvräknaren.
Investering på elva miljarder
Porsches hade tänkt bygga Taycan i fabriken i Zuffenhausen i Stuttgart. Fabriken går dock redan för fullt och krävde investeringar på nästan elva miljarder kronor i en helt ny monteringslinje. Tillverkningen av Taycan har skapat över 500 nya jobb.
Det mesta kring Taycan gör Porsche helt själva som kaross, chassi, växellåda, lackering och slutmontering. Det elektriska drivsystemet som är själva kärnan är däremot ett tysk-italiensk-japanskt samarbete. Motorerna tillverkas av italienska Magneti Marelli. Växelriktaren görs av japanska Hitachi.
Växellåda – trots att det är en elbil
Mellan elmotorn och drivaxlarna sitter en transmission som tar ner motorns höga driftsvarvtal till hjulens varvtal.
Fram består transmissionen av en enväxlad växellåda. Bak består transmissionen av en tvåstegs växellåda. Anledningen till att Porsche använder en växellåda är för att kunna få snabb acceleration i kombination med hög topphastighet och hög effektivitet.
Växellåda är annars ovanligt hos elbilar. Oftast används enbart en kraftigare elmotor för att kunna får kvickare acceleration. En sådan är dock större och väger mer. Genom att kombinera elmotor och tvåväxlad låda kan Porsche ”båda äta kakan och ha den kvar”.
Porsche uppger att hela det elektriska drivsystemet inklusive växellådor är underhållsfritt.
800-voltsystemet
Enligt Porsche har den höga spänningen flera fördelar.
• Högre spänning ger högre verkningsgrad och därmed mindre förluster som måste kylas bort.
• Den högre spänningen kräver mindre kabelarea för att överföra sin effekt vilket ger lägre vikt.
• Kortare laddtider.
Faktum är att Porsche Taycan har flera olika spänningsnivåer:
• 800 volt för batteriet och motorsystemet.
• 400 volt när batteriet laddas vid laddstationer som maximalt kan lämna 400 volt. Strömmen transformeras upp internt i bilen via DC/DC till 800 volt.
• 48 volt som det elektriska chassit PDCC använder sig av.
Mindre än Panamera
Den kan se stor ut på bild, men faktum är att Taycan är under fem meter lång och därmed betydligt kortare än Panamera. Taycan är ”4+1-sitsig” och ska ha en sittposition fram som i en 911. Bak ska sittkomforten motsvara Panamera tack vare ett ”fotgarage” i golvet. Tomvikten är 2,3 ton.
”Night Panel” återupplivas
På Porsche Taycan införs en helt ny funktion kallad Reduced Mode där delar av mätargruppen kan släckas nattetid för att ge en lugnare miljö utan alltför mycket distraherande information. Funktionen påminner om Night Panel som Saab introducerade för över 20 år sedan.
Androidanvändare göre sig icke besvär
Taycan får enbart Apple CarPlay. Porsche är väldigt bestämda med att Googles motsvarighet Android Auto inte kommer in i bilen. Undersökningar som Porsche gjort visar på att nästan samtliga Porscheägarna använder iPhone och då finns ingen anledning att stödja något annat system.
Klimatanläggning från framtiden
I Taycan inför Porsche ett helt nytt digitalt klimatsystem. De mekaniska lamellerna på luftutblåsen i kupén har ersatts med elektiskt ställbara spjäll som har monterats en bit in i luftkanalerna.
Föraren kan inte reglera spjällen manuellt längre för att styra riktningen från luftutblåsen utan all klimatkontroll sköts nu via skärmarna i instrumentpanelen, på samma sätt som i Tesla Model 3.
Det finns tre olika inställningar för luftcirkulation som görs med ett klick på klimatmenyn.
Passageraren kan hålla koll på hur fort det går
Porsche Taycan får en liten skärm framför den främre passageraren, på instrumentbrädan, på ungefär samma sätt som i Ferrari FF. Den är extrautrustning och utgörs av en 10,9-tums TFT-skärm.
Passageraren kan styra nästan allt som föraren kan: navigation, musik, klimatanläggning – och det går även att få upp mätargruppen i skärmen så passageraren kan följa med vad som händer. Ett undantag finns: passageraren kan inte ställa in det värsta körläget Sport Plus.
Bagage även fram
80 liters bagageutrymme fram för exempelvis laddkabeln. 400 liter bak med uppfällt ryggstöd, rymmer sex resväskor eller två golfbagar. Ryggstöden bak är fällbara.
Läderfritt alternativ
För första gången i Porsche går det att få en läderfri inredning. Stolsklädseln utgörs då av ett syntetisk material kallat Racetex Leatherette som är tillverkat av återvunnen polyester. Den som gillar återvunnet kan även få sidorna av mittkonsolen klädda i ett material som tillverkats av gamla fisknät.
Ingen snabbladdningsrisk
Batteriet i Taycan kan enligt Porsche snabbladdas hur ofta som helst utan några inskränkningar i vare sig kapacitet eller garantier.
Vid en laddstation som lämnar 800 V DC kan batteriet laddas med en effekt upp till 270 kW. Laddcykeln startar på omkring 260 kW för att nå sin topp på 270 kW vid cirka 40 procent. Därefter dras laddeffekten ner mot cirka 150 kW vid 80 procent.
Med 270 kW laddeffekt uppges laddningen från 5 till 80 procent ta 22,5 minuter.
Batteriet kan laddas som snabbast när det har en temperatur av 30 grader. I Taycan tempereras batteriet för att ha denna temperatur när det ska laddas. Tempereringen styrs via bilens laddplanerare. I kombination med batteristatus och navigeringssystemet känner laddplaneraren av när bilen är i behov av laddning och närmar sig en laddstation, på samma sätt som i Tesla.
Förbränningsljud för den som vill
Ljudet har alltid varit en viktig del hos Porsche. Taycan har dels utrustats med det lagstadgade akustiska fordonsvarningssystemet (AVAS) men kan även extrautrustas med ett högre ljud.
AVAS-ljudet är inte syntetiskt producerat utan härstammar från det verkliga systemljudet som sedan förstärks. AVAS-ljudet låter ”elektriskt”. Det kommer inte finnas ljud som liknar ringsignaler eller imiterade V12:or.
Tillvalsljudet kallat Porsche Electric Sport Sound ger ett högre och dovare ljud som påminner om en kraftig förbränningsmotor.