Så räknar Transportstyrelsen ut effekten för elbilar

Premium Flera olika metoder – men kan inte bestämma sig för vilken som ska gälla i Bilregistret.

Så räknar Transportstyrelsen ut effekten för elbilar
Det finns flera olika testmetoder för att mäta effekten i elbilar. Men i det här fallet är det inte bestämt vilken av dem som ska användas i det svenska Bilregistret.

Transportstyrelsen har helt olika effektuppgifter för tekniskt identiska Teslabilar, visar vår senaste granskning. Vissa bilar kan på papperet ha 89 hästkrafter, andra 772. Det kan bland annat innebära betydligt högre försäkringspremie för den som väljer "fel" bil.

Det finns flera olika sätt att räkna ut effekt för elbilar. Antingen används elmotorns maxeffekt eller så används effekten som bilen kan leverera under 30 minuter. Om elbilen har flera motorer adderas de effektsiffrorna för alla elmotorer.

Det här är ett känt ämne i Teslakretsar som diskuterats i flera år på olika forum. Två tekniskt identiska bilar kan ha antingen 89 eller 772 hästkrafter. Recharge har inte kunnat hitta någon röd tråd i vilka modeller som har låg respektive hög effekt, förutom att problemet inte verkar gälla nyare modeller.

Läs också: Transportstyrelsens svar: Vi får inte ifrågasätta siffrorna

Steg för steg: Så går det till

1. Transportstyrelsen hämtar effektsiffrorna från de så kallade CoC-dokumenten. De skickas in av biltillverkarna själva. Siffrorna för exempelvis effekt skrivs in i Bilregistret. I Sverige sköts detta oftast automatiskt, men i undantagsfall krävs manuell inmatning och då görs det av en fysisk person.

2. Biltillverkare som vill registrera in en ny bil i EU kan välja att vända sig till transportmyndigheten i vilket EU-land som helst. Sedan förs uppgifterna in i det gemensamma bilregistret, och då får inte myndigheterna i de andra EU-länderna ifrågasätta uppgifterna om de inte är uppenbart felaktiga.

3. I våras meddelade Transportstyrelsen att myndigheten ska anpassa sig till ett EU-direktiv som innebär att den effekt som anges är den effekt bilen kan leverera under 30 minuter (detta kallas punkt 27.4). Den uppgiften kommer också bli tillgänglig för alla försäkringsbolag. När punkt 27.4 införs gäller den dock bara för nyregistrerade bilar – för bilar som redan är registrerade görs ingenting.

Läs också: Teslamissen som kan kosta dig 30.000 om året

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.