Besked idag: Tyska jätten går till Kina för hybridbatterier

För de tyska biltillverkarna är det bråttom att komma igång med batteritillverkning – biljättarna har fått hård kritik från flera politiska håll för att pengarna...

Annons
Annons

För de tyska biltillverkarna är det bråttom att komma igång med batteritillverkning – biljättarna har fått hård kritik från flera politiska håll för att pengarna nu försvinner till Kina och Sydkorea istället för att de tyska företagen själva utvecklar egna batterier.

Nu kommer ett nytt besked som säkert är kontroversiellt för många: tyska underleverantören Bosch ska samarbeta med kinesiska CATL för att utveckla battericeller till 48-volts mildhybridsystem.

Läs också: Tyska regeringen: Våra biltillverkare måste utmana Tesla!

De flesta stora biltillverkare har någon form av mildhybridsystem på gång. Målet är att sänka förbrukningen och klara de nya utsläppskraven. Systemet tar tillvara energin som uppstår när bilen bromsar.

”Om vi ska öka effektiviteten har vi inte längre råd att inte använda bromsenergin. 48-voltshybridisering kommer bli minimistandarden på morgondagens bilmarknad”, säger Stefan Hartung på Bosch.

Oro hos politikerna

Hur battericellerna ska bli bestäms av Bosch och CATL tillsammans, men utveckling, design och tillverkning ska sedan ske hos kinesiska CATL.

Tanken med samarbetet är också att säkra batteritillverkningen under lång tid framöver. Annars finns en oro för att batterierna inte kommer räcka när produktionen skruvas upp.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel har tidigare förklarat hur viktigt hon tycker det är att EU utvecklar egna battericeller för att säkra sin roll i bilindustrin, och hon vill att tyska företag främst jobbar med andra europeiska länder för att utveckla battericeller.

Fotnot: Bilden visar hybridsystemet i en Audi A6, men just det systemet har inget med artikeln att göra.

Annons
Annons
Rulla till toppen