Northvolt AB och Volkswagen AG tecknar avtal om 50/50-projekt för batterifabrik i Salzgitter, Tyskland

I ett gemensamt samriskprojekt ska en ny batterifabrik byggas i Salzgitter. Produktionen ska starta 2023/2024. Årliga kapaciteten blir 16 GWh, alltså hälften så stor som Northvolts fabrik i Skellefteå.

Northvolt AB och Volkswagen AG tecknar avtal om 50/50-projekt för batterifabrik i Salzgitter, Tyskland
I november börjar VW ID 3 att byggas i Zwickau, då behövs det batterier.

Peter Carlsson och hans Northvolt blir en allt viktigare aktör för elbilsproduktionen i Europa.

Northvolt AB och Volkswagen AG ska inleda sitt 50/50-samarbete direkt och bygget av batterifabriken i Salzglitter, Niedersachsen i Tyskland, startar 2020. I Niedersachsen ligger även Volkswagens stora fabrik i Wolfsburg.

I juni meddelade Volkswagen AG att man ska investera 900 miljoner euro i Northvolt AB för att tillsammans utveckla batterier för elbilar. En del av dessa pengar ska användas till batterifabriken Salzglitter, resterande flödar in i Northvolt och Volkswagen AG får i gengäld en 20-procentig ägarandel av Northvolt.

"Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet," säger Stefan Sommer som är ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling, samt ledamot i Northvolt AB:s styrelse.

"Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland."

"Etablerandet av en 'gigafactory' i Tyskland tillsammans med Volkswagen gör det möjligt för Northvolt att ytterligare öka produktionskapaciteten för gröna battericeller med ett minimalt CO2-avtryck. Detta kommer att få en betydande inverkan på elektrifieringen i Europa," säger Fredrik Hedlund, vd för det nya joint venture-bolaget och före detta strategichef för Northvolt.

Kapaciteten i den ny fabriken väntas ligga på 16 GWh årligen. Volkswagen uppskattar själva sitt totala batteribehov till motsvarande 150 GWh till 2025.

Volkswagens fabrik i Zwickau är den första som byggts om för den elektriska MEB-plattformen, som är grunden för de olika modellerna i ID-familjen. Volkswagen fortsätter den ombyggnationen med fabrikerna i Emden, Hanover samt "glashuset" i Dresden. Till 2022 ska Volkswagen ha åtta fabriker i Europa, Kina och USA som kan bygga elbilar. Första elbilen som VW bygger är ID 3, som börjar produceras i november i Zwickau.

 

Batterifabriken Northvolt Ett är under uppbyggnad i Skellefteå. Illustrationen visar hur fabriken ser ut när den är fullt utbyggd.

Volkswagens elektriska MEB-plattformen är grunden för de olika modellerna i ID-familjen. Inledningsvis används tre olika storlekar på batteripaketet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bara att gratulera Northvolt och Volkswagen!
Ja
93
44
Nej