Volkswagen ID 3 officiell – nya "folkelbilen" kostar från 350.000 kronor

Upp till 55 mils räckvidd och mycket ny teknik.

Volkswagen ID 3 officiell – nya "folkelbilen" kostar från 350.000 kronor
Siffran 3 i modellnamnet indikerar att detta är Volkswagens ”tredje stora kapitel för märket”, efter Bubblan och Golf.

Volkswagen har visat upp den nya elbilen ID 3 på ett event i samband med bilsalongen i Frankfurt. Efter alla teaserbilder och prototyper är detta alltså de första bilderna på hur bilen faktiskt kommer se ut när den sätts i produktion.

Under skalet bygger Volkswagen ID 3 på koncernens nya MEB-plattform, en bygglåda för eldrivna modeller. Detta är en enormt viktig modell för Volkswagen, inte minst pr-mässigt efter dieselskandalen.

Tre batteristorlekar finns att välja på: 45 kWh (som ger en räckvidd på 33 mil enligt WLTP-körcykeln), 58 kWh (42 mil) och 77 kWh (55 mil). Batterigarantin är åtta år eller 16.000 mil.

Elmotorn är monterad baktill och bilen är därmed bakhjulsdriven. Effekten ligger på 204 hästkrafter och vridmomentet är 310 Nm.

Snikversion utan snabbaste laddningen

Den som väljer snikversionen med 33 mils räckvidd får hålla tillgodo med snabbladdning på 50 kW. Att uppgradera till 100 kW är tillval. Mellanmodellen klarar 100 kW som standard medan det bara är toppmodellen som fixar 125 kW. Ovanligt nog för en tysk biltillverkare är maxhastigheten begränsad till 160 km/h i de två billigare modellerna för att inte äventyra räckvidden.

Storleksmässigt blir Volkswagen ID 3 ungefär som en Golf, men tack vare effektivare paketering är den rymligare inuti.

Interiören tar ett stort steg jämfört med Volkswagens övriga modeller även om den inte är riktigt lika minimalistisk som den i Tesla Model 3. Infotainmentsystemet har en 10-tumsskärm och vid sidan av den finns flera touchknappar. Det är bara fönsterhissarna och varningsblinkers som sköts med fysiska knappar.

Som en pik till Tesla har bilen också en head up-display – Elon Musk har fått en del kritik för att inte Model 3 går att utrusta med den tekniken. Hos Volkswagen är det en head up-display med förstärkt verklighet, eller augmented reality, vilket innebär att exempelvis väganvisningar i navigationssystemet kan visas direkt i rutan där föraren ska köra.

Leveranserna börjar nästa år

Det finns även en app för att fjärrstyra vissa funktioner, en röststyrd assistent som aktiveras genom att föraren säger "Hello ID", trådlös mobilladdning, högtalarsystem från Beats samt LED Matrix-strålkastare med "ögonlock" som enligt Volkswagen ska ge bilen ett mer personligt, vänligare och mänskligare utseende.

Mjukvaran ska kunna uppdateras över nätet, som hos Tesla, men det är oklart om även de mest interna delarna av bilens mjukvara kan uppdateras trådlöst eller om det handlar om "appar" som navigation och musik.

På längre sikt ska Volkswagens ID-familj bli mer eller mindre självkörande men nu vid lanseringen får ID 3 ungefär samma assistanssystem som de andra modellerna, som exempelvis adaptiv farthållare och döda vinkeln-varning.

Volkswagen ID 3 börjar byggas i november, men de första leveranserna dröjer ända till sommaren 2020. I Sverige hamnar prislappen på under 350.000 kronor före elbilsbonusen. I det priset ingår ett års fri laddning på vissa publika snabbladdare för introduktionsversionen.

"Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID 3 har förutsättningarna att bli en riktigt 'folkelbil'. Vi ser redan ett mycket stort intresse", säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Någon dragkrok för släp finns inte men den som vill ta med cykeln kan göra det med hjälp av ett speciellt fäste. Fästet passar inte bara för cykelhållare utan också för andra transporthållare men den högsta tillåtna belastningen på fästet är 75 kilo.

Vid lanseringen ska Volkswagen också sälja egna laddboxar i två versioner med olika effekt. De får också stöd för fjärråtkomst via en app, men bara som tillval.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här skulle kunna bli min nästa bil!
Ja
639
195
Nej