Mercedes Vision EQS är en försmak av eldriven S-klass – bygger på ny elbilsplattform

Nästa generation lyxbilar blir elektriska och Mercedes vill ha en bit av kakan. Konceptbilen EQS bygger på en ny, flexibel elbilsplattform som Mercedes ska använda till fler modeller. Seriebilen är färdig 2021.

Mercedes Vision EQS är en försmak av eldriven S-klass – bygger på ny elbilsplattform

En lyxig limousine ska ju vara ljudlös, kraftfull och ha en sömlös transmission. Kort sagt en elbil och därför är det inte konstigt att flera biltillverkare redan utlovat eller antytt att nästa generation lyxbilar blir elektriska.

Tesla Model S var första ut och följdes i förra veckan av Porsche Taycan – och om något år även av koncernkollegan Audi e-tron GT. Men stämmer ryktena blir det även en elektrisk Jaguar XJ och skulle Volkswagen väcka liv i Phaeton igen blir den helt säkert eldriven. Dessutom kan vi förvänta oss en superlyxig Rolls-Royce Phantom, också den med elmotorer.

Mercedes vill förstås vara med i leken och redan 2021 kan vi förvänta oss lanseringen av EQS, en elektrisk modellvariant av S-klass. Konceptbilen Vision EQS ställs ut i Frankfurt och nu får vi ett handgripligt smakprov på hur seriemodellen kan se ut.

Designen på Mercedes Vision EQS är ganska återhållsam även om det finns gott om detaljer att titta på. Mer intressant är kanske det faktum att Vision EQS vilar på en helt ny, flexibel och modulär MEA-plattform för elbilar.

Vision EQS är en del av den första, stora vågen av elbilsmodeller från Mercedes:

"Vid 2022 har vi lanserat mer än tio renodlade elbilar," säger Mercedeschefen Ola Källenius. "Förutom dessa ska vi elektrifiera hela Mercedes modellutbud och erbjuda minst ett elektriskt alternativ i varje serie – totalt över 50 varianter."

Mercedes Vision EQS drivs av dubbla elmotorer, en på varje axel, med en sammanlagd effekt på cirka 350 kW (476 hk) och 760 Nm. Det ska räcka för en 0–100 tid på under 4,5 sekunder och toppfarten ligger någonstans över 200 km/h.

Batteripaketet har en kapacitet på 100 kWh, vilket ska räcka för en räckvidd på 700 kilometer. Den inbyggda DC-laddaren har en kapacitet på 350 kW och fullt utnyttjad ska det räcka för att gå från noll till 80 procent laddning på bara 20 minuter. Batteripaketet har celler tillverkade hos Mercedes leverantör Accumotive.

Inredningen i Mercedes Vision EQS är lyxigt minimalistisk och utgår från MBUX-systemet. Knappt några knappar eller vred syns till på paneler eller ratt. En annan teknik som kanske inte heller ligger så långt bort är konceptbilens strålkastare som kan projicera holografiska bilder på vägbanan, till exempel för att kommunicera med fotgängare.

 

"Vid 2022 har vi lanserat mer än tio renodlade elbilar," säger Mercedeschefen Ola Källenius. "Förutom dessa ska vi elektrifiera hela Mercedes modellutbud och erbjuda minst ett elektriskt alternativ i varje serie – totalt över 50 varianter."

Jag gillar designen på Mercedes Vision EQS – sätt den i produktion!
Ja
150
34
Nej