Nya kraven på gång: Så snabbt behöver biljättarna ställa om

En av fyra Volvobilar måste vara laddbar redan om några år.

Nya kraven på gång: Så snabbt behöver biljättarna ställa om

Det dröjer inte länge innan de största biljättarna riskerar miljardbelopp i böter om de inte klarar EU:s utsläppsmål.

Biltillverkarna har nu fyra olika sätt att klara kraven: öka antalet elbilar och laddhybrider, försöka förbättra förbränningsmotorn, sluta sälja de smutsigaste bilarna och ingå i en "elbilspool" som Fiat/Chrysler gör med Tesla.

Det är resultatet av en analys som Transport & Environment gjort. Den visar också att biltillverkarna i EU bara kommit halvvägs när det gäller att klara utsläppsmålen och att det beror på den höga försäljningen av ineffektiva suvar och att investeringarna i renare teknik försenats.

Men fram till 2021 kommer antalet elbilsmodeller tredubblas, enligt T&E, och då kommer biljättarna klara målen.

Toyota bäst – Volvo behöver ställa om

Toyota ligger allra bäst till i den här analysen, mycket på grund av hybridtekniken och utfasningen av dieselmodellerna. Även Renault/Nissan ligger bra till tack vare elbilsmodellerna och trots att både Renault och Nissan fortfarande säljer många förbränningssuvar.

Honda och Ford ligger allra sämst till och måste båda skruva upp elbilsambitionerna rejält för att klara sig undan böter. Inte heller Volvo ligger särskilt bra till, men tack vare omställningen till laddhybrider kan Volvo ändå klara kraven.

Om Volvo bara skruvar försiktigt på förbränningsmodellerna med till exempel hybridteknik måste nästan en av fyra sålda Volvobilar vara laddbara 2021 för att klara målen. I det mest extrema scenariet, där Volvo även stoppar försäljningen av de smutsigaste bilarna, krävs 16 procent laddbilar.

Suvar större klimatbov än bensinbilar

Den här analysen visar också att det inte främst är minskningen av dieselbilarna som ökar biltillverkarnas utsläpp, utan ökningen av antalet suvar.

De senaste tio åren har suv-andelen gått från 7 till 36 procent och 2021 kommer den förmodligen hamna på omkring 40 procent, enligt T&E.

Suvarna står för en ökning av koldioxidutsläppen med 2,6 gram per kilometer totalt sett. Det är tio gånger mer än de 0,25 gram per kilometer som minskningen av dieselbilarna står för totalt sett.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror utsläppskraven på längre sikt kommer vara bra för biltillverkarna.
Ja
220
100
Nej