Polestarchef erkänner: Tesla är långt före alla andra

...och kallar nya elbilens acceleration för "medelmåttig".

Annons
Annons

Nästa år sätter Volvo igång produktionen av elbilen Polestar 2 – den andra modellen från prestandasyskonet Polestar. Först ut var en prestandacoupé med laddhybridteknik, vilket nog gav vissa huvudvärk eftersom Polestar ju skulle bli ett eldrivet bilmärke.

Vid lanseringen får Polestar 2 ett batteripaket på 78 kWh och en räckvidd på 50 mil enligt WLTP-körcykeln. Polestar har flera gånger upprepat att modellen är en direkt konkurrent till Tesla Model 3, men Long Range-versionen av den klarar 61 mil trots mindre batteripaket.

Nu erkänner Polestars utvecklingschef i Storbritannien, Ian Collins, att Tesla ligger långt före alla andra när det gäller energieffektivitet och låg förbrukning.

Läs också: Polestar 2 är officiell – här är alla fakta om nya elbilen

”Tesla har varit aktiva med att utveckla egen teknologi, särskilt med tanke på energieffektivtet. Där ligger de långt före alla andra”, säger han till sajten TU.no, och fortsätter:

”Det är ett område där vi måste fortsätta jobba hårdare för att ta igen.”

Han säger också att han skulle kunna peka på några svagheter med Tesla som Polestar ska lösa med sin elbil, men säger sedan att ”det vill jag inte göra”. Däremot nämner han att alla ska få ordentligt med plats i Polestar 2, även i baksätet – något som eventuellt kan uppfattas som en hint om att han tycker Teslas baksäte är för trångt.

Ian Collins säger även att han respekterar Tesla som konkurrent, och sedan gör han något extremt ovanligt: Han säger att de 4,7 sekunder som Polestar 2 behöver för att accelerera till 100 km/h egentligen är ”ganska medelmåttigt” för att vara en sportig elbil, men att ”vi jobbar även med ännu snabbare bilar”.

Annons
Annons
Rulla till toppen