Porschechefens skryt: ”Vi har tvåsiffrig marginal på Taycan”

Minst en kvarts miljon i vinst på varje såld bil, om vi får tro ekonomichefen.

Annons
Annons

Det är bara några dagar sedan en ny granskning av Bloomberg visade att Porsche 911 är en av modellerna med högst försäljningsmarginal i bilbranschen – inte minst tack vare starkt varumärke och dyra tillval.

När det gäller storsatsningen på Taycan har branschens analytiker däremot varit mer tveksamma. Den har kostat enorma belopp att utveckla, men ekonomichefen Lutz Meschke säger nu i en intervju med tyska Wirtschaftswoche att planen är att tjäna pengar på Taycan redan från dag ett.

”Den måste vara lönsam från början. Vi planerar för en tvåsiffrig försäljningsmarginal”, säger han, och hintar om en försäljningsmarginal på omkring 15 procent.

Med ett instegspris på 1,7 miljoner innebär det omkring 250.000 kronor i vinst innan köparen börjat kryssa i tillvalslistan eller uppgraderat till den dyrare Turbo S-versionen. Det är ändå lägre än Porsches bästa modeller, och det förklarar Lutz Meschke med att elbilen är betydligt dyrare att utveckla samtidigt som hela den kostnaden inte kan tas ut av kunden.

Annons
Annons
Rulla till toppen