Så ska nya elbilen erövra Europa: ”Vi har ingen historia”

Chefsingenjören avslöjar planerna i intervju med Recharge.

Så ska nya elbilen erövra Europa: ”Vi har ingen historia”

En av uppstickarna som vill utmana de stora jättarna på Frankfurtsalongen är kinesiska Byton. Främsta säljargumentet för den eldrivna suven är den enorma 48-tumsskärmen i interiören – som också fått hård kritik.

Vi fick en pratstund med David Twohig, chefsingenjör på Byton, som jobbade på Nissan/Renault i 26 år och bland annat ansvarade för sportbilen Alpine A110 och Renault Zoe. Nu har han hoppat över till Byton, "eftersom det är här det händer och det går extremt snabbt".

Byton lanserades 2017 och ska börja sälja bilar i Kina redan nästa år. 2021 är det dags för Europa med priser runt 45.000 euro. Med svensk skatt kan det betyda 600.000 kronor. Batteripaketet i suven Byton M-Byte blir 72 kWh eller 92 kWh, effekten 272 eller 408 hästkrafter och räckvidden mellan 36 och 46 mil. Bilen klarar snabbladdning på 150 kW.

Batteritillverkaren CATL och kinesiska FAW har bland andra investerat i företaget.

Förutom 48-tumsskärmen tvärs över inredningen finns dessutom en skärm i ratten och en mellan framstolarna. Därutöver har bilen ansiktsigenkänning, naturlig röstigenkänning, touchtaktil manövrering, geststyrning och ett fåtal fysiska knappar.

"Ja, vissa funktioner ska skötas med knapp, det ska vara enkelt!", säger David Twohig.

• Varför Byton?

"Vi ger massiv uppkoppling, och det kommer massvis med nya affärsmodeller på samma vis som en telefon inte bara är en telefon, kanske kopplas 360-kameran samman med säkerhetsföretag och bilen kan vakta hus? Allt är möjligt. Traditionella biltillverkare har sina affärsmodeller – vi har ingen historia och ser möjligheter överallt."

"Riktig 100-procentig självkörning kommer kanske om tio år, men mycket snart kommer bilen kunna köra under 90 procent av alla förhållanden."

 
Den här elsuven får jag habegär av!
Ja
152
369
Nej