Drabbade bilköparen efter Kias leveranshaveri: ”Anmärkningsvärt”

Premium "De bromsar leveranser av färdiga miljöbilar för att kunna sälja fler bensinare."

Drabbade bilköparen efter Kias leveranshaveri: ”Anmärkningsvärt”
Kia har länge haft leveransproblem på elsuven e-Niro. Nu klagar svenska köpare på att leveransen blivit framflyttad – trots att bilarna redan finns i Sverige.

Recharge har tagit del av interna dokument mellan Kias svenska generalagent och återförsäljarna. Breven visar att Kia "blockerar" vissa laddmodeller i hamnen och de får inte levereras till kunderna förrän nästa år, för att Kia ska komma undan höga bötesbelopp när EU inför nya utsläppsregler.

Kia har tidigare på direkt fråga från oss nekat till att detta sker.

Vi har varit i kontakt med en läsare som beställt en e-Niro och som drabbats av leveransproblemen. Han hänger med i utvecklingen i Facebookgruppen Kia e-Niro Scandinavia.

Läsaren berättar att hans återförsäljare tidigt i september fick beskedet att inga e-Niro skulle lämna generalagenten under perioden oktober till december, utan att alla bilar som lossas från hamnen skulle nå kunderna tidigast i januari.

"Syftet med detta är att boosta antalet elbilar som säljs 2020 för att på så sätt kunna sälja fler förbränningsbilar under året. Alltihop på grund av de nya EU-skatteregler som börjar gälla 2020. De bromsar alltså leveranser av färdiga supermiljöbilar för att kunna sälja fler bensinare", skriver han i ett mejl till Recharge.

Läs också: Kia "blockerar" laddbilarna även i Sverige

Många drabbade

Enligt honom drabbar det här många kunder som skulle fått sin bil under hösten. Han fick ett officiellt svar från Kia som gick ut på att Kia har generella leveransproblem med e-Niro och att leveranserna måste flyttas fram.

"Det är framför allt motivet till detta jag och många andra kunder i forum jag följer tycker är mycket anmärkningsvärt och upprörande."

Efter att Recharge skrev om de spanska leveransproblemen har läsaren nu plötsligt fått besked från säljaren att bilen ska komma in vecka 48 – alltså långt innan årsskiftet.

Kias svenska pr-chef David Lilja kan förstå kundernas frustration.

"Det kan naturligtvis vara jobbigt att behöva vänta på sin bil men det är så det ser ut för i stort sett hela elbilsmarknaden. Vi har en mycket hög efterfrågan på e-Niro, vilket naturligtvis är roligt för oss, men den varierande tillgången av batterier globalt och den höga efterfrågan från flera marknader har gjort att vi fått färre bilar, med förlängd väntetid för kunden. Vi kan bara beklaga och be om ursäkt till de kunder som inte har fått korrekt information angående leveranstider av Kia e-Niro", skriver han till Recharge.

 
Jag väljer en laddbil nästa gång jag byter, även om leveranstiden är längre.
Ja
91
108
Nej