Land Rover-chefen: Stora suvar behöver vätgasdrift – inte batterier

Land Rover-chefen: Stora suvar behöver vätgasdrift – inte batterier

Jaguar och Land Rover låg knappast i framkant när det gäller elektrifiering för några år sedan, men nu har något hänt. Jaguar har lanserat eldrivna I-Pace och det finns även planer på en helt eldriven toppmodell som ersättare till dagens lyxlimousin XJ.

Hos Land Rover går det lite trögare. Märket har lanserat laddhybrider men i övrigt har det varit dieselmodeller för nästan hela slanten de senaste åren.

Nu säger Land Rovers chefsingenjör att märkets tyngre och större modeller kanske inte ska få batterieldrift över huvud taget. Istället pratar han sig varm om bränslecellstekniken, där bilen istället tankas med vätgas.

Land Rovers största modeller väger redan långt över två ton, och luftmotståndet i de upprätta karosserna är ganska högt. Med tunga elbilsbatterier finns risk att räckvidden blir för kort.

"Om man inte ser upp slutar det med så stora batterier att bilen blir så tung att räckvidden försvinner när man kör på autobahn", sa chefsingenjören Nick Rogers, enligt Automotive News.

Samarbete med BMW

Enligt honom är vätgasbilar "något att titta på" eftersom bilen går ganska snabbt att tanka jämfört med att ladda en elbil. Men hans företrädare Wolfgang Ziebart har tidigare kallat tekniken för "komplett nonsens" eftersom han tyckte energieffektiviteten var "en katastrof", och åtminstone i Sverige är utbudet av vätgasmackar alldeles för skralt än så länge.

När det gäller batterielbilar ska Jaguar/Land Rover-koncernen samarbeta med BMW. Rent konkret handlar samarbetet på kort sikt om att Jaguar/Land Rover ska använda femte generationen elbilsdrivlina i nya modeller. Den drivlinan får premiär i BMW iX3 nästa år. Det är en relativt kompakt drivlina där nästan allt är ihoppackat till en enda enhet.

Med tanke på att BMW också experimenterar med vätgasbilar är det inte otroligt att Jaguar/Land Rover-koncernen senare kommer få ta del även av den tekniken.

 
Jag tycker chefen har rätt – vätgas är värt att titta på i stora suvar.
Ja
119
69
Nej