Alla fakta, uppgifter och foton vi har om Volvo XC40 elbil – premiär onsdag 16 oktober

Volvos första elbil kan bli Sveriges viktigaste – mer betydelsefull än Tesla och VW ID 3. Här är alla fakta som vi vet idag, inför premiärvisningen på onsdag 16 oktober.

Alla fakta, uppgifter och foton vi har om Volvo XC40 elbil – premiär onsdag 16 oktober
Volvo XC40 elbil delar plattform med Polestar 2.

Snart smäller det och Volvo premiärvisar sin första renodlade elbil i modern tid – Volvo XC40 elbil. Just "elbil" lär modellen nog inte få heta, det finns förmodligen ett snitsigt namn som funkar på engelska och andra stora språk.

I Sverige är en elbil från Volvo av stor betydelse, som nog inte kan överskattas. Alla svenskar har en långvarig relation till varumärket och det Volvo gör blir ett riktmärke. Många skulle nog dra det så långt som "det Volvo gör är det rätta".

Volvo är relativt sent ute med sin elbil, vilket kan ha flera anledningar:

Marknaden har inte varit mogen tidigare.

Laddinfrastrukturen har inte varit tillräckligt utbyggd.

Utvecklingen av en elbil har krävt tid och kapacitet, inledningsvis saknades även rätt kompetens hos Volvo Cars.

Volvo har inte sett något stort behov av att vara först – vilket heller inte var möjligt då Tesla tidigt tog den positionen. Att komma ut med en elbil ungefär samtidigt som övriga premiumtillverkare är godkänt i sammanhanget.

De tidiga batterierna var för dyra i förhållande till kapacitet. För varje år som går blir battericellerna billigare och effektivare.

Det är först 2020 som EU-kraven på lägre CO2-utsläpp ger en god utdelning för de tillverkare som erbjuder elbilar. Att sälja elbilar innan 2020 har snarare varit en nackdel, då EU kräver en procentuell förbättring till 2020 och tiden därefter.

Nedan har vi listat det vi vet om Volvo XC40 elbil, och även lagt till en del egna spekulationer.

 

På utsidan blir det inga dramatiska skillnader, jämfört med vanliga XC40. Men vissa visuella detaljer avslöjar att detta är en elbil.

Robin Page, designchef på Volvo Cars.

Designen av Volvo XC40 elbil:

Volvo Cars har redan berättat en hel del om designen på XC40 elbil, samt visat illustrationer. Därför vet vi att designen i allt väsentligt överensstämmer med nuvarande XC40 med förbränningsmotorer. Men vissa detaljer har ändrats:

"Eftersom det inte längre behövs någon kylargrill, har vi skapat en ännu renare och mer modern front, medan avsaknaden av slutrör får samma effekt i bakpartiet," säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.

"Detta är strategin vi kommer utforska mer och mer när vi fortsätter vår elektrifieringsresa", fortsätter Robin Page.

Den som är petig tycker nog att eldrivna Volvo XC40 fortfarande ser ut att ha en kylargrill eftersom den trots allt baseras på en förbränningsbil, men att den numera är igensatt. Volvo kallar det "en unik, täckt främre frontgrill i bilens färg", och den "skapar en distinkt visuell identitet".

En annan nyhet är något Volvo kallar "ett helt nytt förargränssnitt", som är utformat speciellt för elbilar och som ska ge information om exempelvis batteristatus. Det nya gränssnnittet baserar sig på Android Automotive, en plattform från Google, och är samma teknik som på Polestar 2. Vi får också veta att golvmattorna ska vara tillverkade i återvunna material. Någon skinnklädsel med hud från djur lär det inte bli – om Volvo är så smarta som vi tror – utan någon typ av syntetisk "veganklädsel".

 

Volvo XC40 elbil får dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. Volvo XC40 elbil behöver ingen vattenkylare till förbränningsmotorn, men det vi ser i fronten är sannolikt kondensorn till värmepumpen – som kan ge både kyla och värme i kupén.

Toppeffekt och prestanda hos Volvo XC40 elbil:

Till dags datum har Volvo inte avslöjat något om toppeffekt och prestanda hos XC40 elbil. Frågan är om man vill lägga sig på samma – relativt – höga nivå som koncernbrorsan Polestar 2?

Det vi kan se på Volvos bilder är att XC40 elbil får dubbla elmotorer, precis som Polestar 2, en vardera per hjulaxel. Polestar 2 ger 300 kW (408 hk) och 660 Nm, vilket behövs för att göra 0–100 km/h på 4,7 sekunder och mäta sig med Tesla Model 3 Long Range (som gör samma sprint på 4,6 sekunder).

Volvo skulle mycket väl kunna välja en lägre toppeffekt och mindre kraftfulla elmotorer för XC40, de flesta i målgruppen efterfrågar nog inte en 0–100 tid på under fem sekunder. Eller så behåller man komponenterna från Polestar 2 och gör två versioner, eventuellt uppgraderingsbar i efterhand. Vad sägs om en instegsmodell med 225 kW (306 hk) och en toppmodell med 300 kW (408 hk)?

 

Volvo XC40 elbil (bilden) delar samma CMA-plattform som Polestar 2. Sannolikt delar de två modellerna merparten av tekniken under karossen.

Batterikapacitet och räckvidd för Volvo XC40 elbil:

Koncernsyskonet Polestar 2 och Volvo XC40 delar samma CMA-plattform. Förmodligen finns det ingen anledning att skilja modellerna åt när det gäller batteriets storlek – vilket i så fall blir 78 kWh. Och då kan vi gissa att också räckvidden blir snarlik, det vill säga runt 50 mil (enligt WLTP).

Givetvis behöver inte alla en räckvidd på 50 mil för sina vardagliga behov. Volvo kan därför välja att även erbjuda ett eller två mindre och billigare batteripaket. Volkswagen ID 3 ska till exempel säljas med batteri på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh.

En annan dyr del på elbilar är de komponenter som behövs till snabbladdningen. Även här kan Volvo välja att ha en mindre kraftfull snabbladdning för modellerna med mindre batteripaket. I praktiken lär många av bilägarna som pendlar relativt korta sträckor ladda bilen hemma. De gånger man åker långt och närmar sig gränsen för räckvidden är förmodligen sällsynta. Men visst är det bra med kraftfull snabbladdning, Polestar 2 kan som mest mata med 150 kW.

 

Säkerhetsnivån på Volvo XC40 elbil blir hög med en ny typ av säkerhetsteknik, kallad ADAS (Advaced Driver Assistance Systems). Det är en teknisk plattform med mjukvara utvecklad av Zenuity, ett samägt bolag mellan Volvo Cars och Veoneer.

Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars.

Säkerhetssystemen till Volvo XC40 elbil:

Som väntat när det gäller en bilmodell från Volvo så är det höga säkerhetsmål som ska uppfyllas. För några veckor sedan berättade Malin Ekholm, säkerhetschef på Volvo Cars, följande:

"Oavsett vad som driver en bil framåt, en elektrisk maskin eller förbränningsmotor, så måste en Volvo vara säker," sa Malin Ekholm. "Helt elektriska XC40 kommer att vara en av de säkraste bilar vi någonsin har byggt."

För Volvos del gällde det att delvis tänka i nya banor för att utforma krockzonerna på XC40 elbil, framför allt i fronten.

"Grunderna kring säkerhet är de samma för den här bilen som för alla andra Volvo-bilar. Det sitter människor på insidan och bilen måste konstrueras så att de skyddas," berättade Malin Ekholm.

Batteripaketet är kraftfullt konstruerat för att förbli intakt vid en kollision. Runt battericellerna sitter en ram av extruderade aluminiumprofiler som utgör en yttre deformationszon. Batteriet sitter lågt, vilket ger låg tyngdpunkt och minskar risken för att XC40 elbil voltar.

Med XC40 elbil lanserar Volvo också en ny typ av säkerhetsteknik, kallad ADAS (Advaced Driver Assistance Systems). Det är en teknisk plattform med mjukvara utvecklad av Zenuity, ett samägt bolag mellan Volvo Cars och Veoneer.

Den nya ADAS-plattformen är ett skalbart säkerhetssystem som består av flera radarsensorer, kameror och ultraljudssensorer (lidar). Den skalbara konstruktionen gör att plattformen enkelt kan vidareutvecklas och den lägger grunden för en framtida introduktion av autonom körteknik.

 

Med Googles hjälp blir sannolikt röststyrningen betydligt bättre. XC40 elbil blir den första Volvomodellen med trådlös uppdatering via nätet.

Infotainment och uppkoppling i Volvo XC40 elbil:

Volvo Cars har redan i förhandsinformationen bekräftat att XC40 elbil får samma infotainmentsystem som Polestar 2. Det innebär ett helt nytt system som baserar sig på teknik från Google.

Infotainmentsystemet i dagens Volvobilar, som kallas Sensus, är på väg att pensioneras inom några år. Ersättaren baseras på Android Automotive, en plattform från Google för att biltilverkarna ska kunna utveckla infotainmentsystem som fungerar bättre än i dagens bilar.

Precis som i Polestar 2 har infotainmentsystemet stöd för navigation och trafikinformation med Google Maps, nedladdning av vissa appar som exempelvis Spotify via Google Play Store och röststyrning med Google Assistant.

Just röststyrningen är ett stort steg upp jämfört med många av dagens bilar eftersom den är betydligt bättre på att uppfatta naturligt tal – föraren behöver inte stega sig fram genom att först säga "navigation", "navigera till" och sedan adressen. Det räcker med att säga "kör hem".

Röststyrningen kan till exempel också sköta klimatanläggningen och när föraren kommer hem kan vissa funktioner aktiveras om du har "smarta hem-prylar".

Den eldrivna XC40-modellen blir också först ut hos Volvo med mjukvara som kan uppdateras trådlöst och automatiskt via nätet. På så sätt kan operativsystemet få nya funktioner och finesser med tiden, som hos Tesla.

"Helt elektriska XC40 kommer fortsätta utvecklas och förbättras över tid, snarare än att redan ha nått sin topp när den lämnar fabriken", skrev Volvo i sitt pressmeddelande.

 

Svenskt pris på Volvo XC40 elbil:

Vi utgår från att Volvo inte ens försöker lägga sig i närheten av Kia e-niro, som startar vid 429.900 kronor (innan statens bonus på 60.000 kronor). En högre teknisk nivå på utrustning och funktioner hos XC40 – samt en internationell premiumstämpel – gör att Volvo kan ta ut ett betydligt högre pris än Kia vågar. Vilket Volvo förstås inte tvekar att göra, om marknaden tillåter det.

Vår grova gissning är att Volvo XC40 elbil får ett pris över 500.000 kronor, men under 600.000. Om vi kikar på prisskillnaden mellan andra laddhybrider och elbilar, som till exempel Kia Niro, är prisskillnaden upp till elbilen ungefär 120.000 kronor och XC40 med eldrift skulle med den logiken alltså hamna på omkring 580.000 kronor (eftersom laddhybriden kostar 460.000). Men osvuret är bäst.

Sannolikt väljer Volvo att inleda leveranserna av XC40 elbil med en speciellt välutrustad lanseringsmodell, ungefär som koncernsyskonet Polestar 2 Launch Edition. Men frågan är om Volvo törs gå över det "magiska" strecket 600.000 kronor, dessutom behöver man en viss distans till Polestar 2 som kostar 659.000 kronor.

Skulle Volvo erbjuda flera olika storlekar på batteripaketet till XC40 elbil, samt olika toppeffekt och snabbladdning, finns möjligheten till både billigare och dyrare modellvarianter. Då skulle spridningen i pris kunna hamna både under 500.000 och över 600.000 kronor.

Om Volvo väljer att följa den logik som varit etablerad sedan Hedenhös så inleds lanseringen med de mera kraftfulla och påkostade versionerna av XC40 elbil. Den lilla, entusiastiska gruppen som vill vara först är inte speciellt priskänslig. Ett par år senare kan man komplettera med billigare modeller som attraherar en större kundgrupp. Ett annat alternativ är att redan från början erbjuda en bred flora av modeller, från budget till prestanda och lyx – både instegsmodell, prisvärd basmodell och prestigevarianter.

 

 
Jag ser verkligen fram emot Volvos första elbil!
Ja
393
39
Nej