Åker snålskjuts på Tesla – nu kommer nya laddhybrider

Den stora Fiat/Chrysler-koncernen har knappast någon guldsits när det gäller att ställa om till eldrift. Biljätten ligger långt efter många konkurrenter, inte minst på grund...

Annons
Annons

Den stora Fiat/Chrysler-koncernen har knappast någon guldsits när det gäller att ställa om till eldrift. Biljätten ligger långt efter många konkurrenter, inte minst på grund av att den tidigare koncernchefen knappast var någon elbilsförespråkare. Han sa uttryckligen att kunderna inte skulle köpa en Fiat 500e.

Märket betalar också Tesla miljardbelopp för att få ”åka snålskjuts” på den amerikanska elbilstillverkaren för att komma undan utsläppsböter.

Här i Europa är det fortfarande bensin och diesel som gäller i modellprogrammet. Men nu kör Fiat/Chrysler igång produktionen av den första laddhybriden för europeiska köpare. De italienska fabrikerna i Melfi och Mirafiori ska byggas om för att producera de nya modellerna.

Först ut blir suvarna Jeep Renegade och Compass. Båda kommer som laddhybrider 2020 och byggstarten är planerad till första kvartalet.

Exakt vilken teknik som finns under skalet i laddhybriderna återstår att se, men på bilsalongen i Genève visade Jeep upp både Renegade och Compass med laddhybridteknik och då hade de en turboladdad 1,3-liters bensinmotor som driver framhjulen plus en elmotor som driver bakhjulen. Maxeffekten blir 240 hästkrafter och räckvidden på eldrift ska hamna på omkring fem mil.

Senare ska även koncernsyskonen Maserati, transportbilen Fiat Ducato och kommande suven Alfa Romeo Tonale elektrifieras.

2022 ska Fiat/Chrysler-koncernen har lanserat flera nya laddmodeller, bland annat en elbil. Den ska bygga på Fiats konceptbil Centoventi och kan bli en konkurrent till Honda e. Tyvärr dröjer den till 2022.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen