Renault vänder om – nu kommer två nya vätgasmodeller

Batteripionjären gör en helomvändning och satsar på bränslecellsteknik.

Renault vänder om – nu kommer två nya vätgasmodeller

Renault var som bekant tidigt ute med elbilen Zoe, som ständigt ligger i topp bland Europas mest sålda elbilar. Även transportbilarna Master och Kangoo har elektrifierats.

Nu kommer ett överraskande besked från elbilspionjären: Renault ska lansera vätgasdrivna versioner av transportbilarna Kangoo och Master, med start i slutet av 2019, som komplement till dagens batteridrivna versioner.

Den batterieldrivna versionen av Kangoo har en räckvidd på 23 mil enligt WLTP-körcykeln. Den nya vätgasmodellen som lanseras i slutet av nästa år ökar räckvidden till 37 mil i samma körcykel.

För den större modellen Renault Master får en räckvidd på 35 mil och kommer i flera olika storlekar.

Renault skryter också om hur vätgasversionen ska gå att tanka på 5–10 minuter. Att ladda batteriversionen tar längre tid. Vätgastanken är placerad under bilen och ska inte inkräkta på lastvolymen, men däremot ökar bilens vikt med mellan 110 och 200 kilo beroende på modell.

Bilen tankas med vätgas som omvandlas till energi i en bränslecell. Den fungerar som en räckviddsförlängare med 14 hästkrafter.

De svenska priserna är inte klara ännu, men vätgasmodellen av Renault Kangoo kotar 48.300 euro i Frankrike exklusive moms men inklusive klimatbonus.

Renault har alltså talat sig varma för batterielbilar i många år, och att märket nu presenterar vätgasmodeller var inte helt väntat. Tekniken har stött på hård kritik, inte minst eftersom den ofta beskrivs som ineffektiv jämfört med batterieldrift och det finns dessutom bara fyra vätgasmackar i Sverige (den femte i Göteborg är avstängd).

Fördelarna ska istället vara snabb tanktid jämfört med att ladda en elbil och längre räckvidd.

 
Jag tycker vätgasbilar är en bra idé.
Ja
146
39
Nej