I den här artikeln tittar vi närmare på alla grenar i vår begagnatanalys och jämför Tesla Model 3 mot Nissan Leaf, Renault Zoe, Volkswagen Golf och Volvo V60. Ägarna berättar om sina erfarenheter när det gäller bland annat körglädje, ljudnivå, utrymmen, ekonomi och driftsäkerhet.
Snart är det ett år sedan Tesla släppte de första svenska priserna på Model 3. Leveranserna kördes igång tidigare i år, och det börjar dyka upp en del Model 3 längs vägarna. Elbilen har klättrat in på 16:e plats över Sveriges populäraste nya bilar och hittills i år är den Sveriges mest sålda elbil.
Men vad tycker egentligen ägarna om sin bil? Det tar vi reda på med hjälp av ägarna själva – tack till alla er Model 3-ägare som satt betyg på era bilar i vår begagnatdatabas!
I den här jämförelsen har vi samlat ihop alla ägarbetyg på Tesla Model 3 och ställt den mot fyra andra bilar för jämförelsens skull. Vi har valt två elbilar, Renault Zoe och Nissan Leaf, samt två konventionella bilar, Volkswagen Golf och Volvo V60.
Detta är alltså inga direkta konkurrenter till Model 3, utan de tas med enbart för jämförelsens skull.
Högt snittbetyg – men slår inte Model S
Till att börja med får Tesla Model 3 ett ganska högt snittbetyg om vi räknar samman alla grenar, men inget exceptionellt bra betyg. Både Model S och Model X får högre snittbetyg för motsvarande modellår. Även V60-ägarna är riktigt nöjda med sina bilar och V60 hamnar bara en procentenhet under Model 3 i snittbetyg medan Zoe och Leaf är frånkörda.
Men det finns grenar som Model 3 tar hem enkelt. Körglädjesronden dominerar Model 3 fullständigt. Ägarna älskar drivlinan, accelerationen och gokartkänslan. Även här har Leaf svårt att konkurrera.
”Drivlinan är superb och chassi är också tajt. Ju mer man kör ju mer efter känns andra bilar”, skriver en Model 3-ägare.
Klagar på bullernivån
Tittar vi närmare på grenarna där Model 3-ägarna klagar mest högljutt är det framför allt ljudnivån som sticker ut. Nu till vintern har många beställt friktionsdäck som säkert kan sänka ljudnivån några snäpp men generellt sett är Model 3 ganska bullrig på svensk asfalt och det har även auto motor & sports testlag klagat på i våra tester.
Ett bullerbetyg från ägarna på 67 procent är inte katastrofalt dåligt – jumboplatsen innehas av Kia Ceed på bara 54 procent – men även om Teslans drivlina är tyst klagar många ägare alltså på däckbuller.
Fjädringskomforten får medelbetyg så komfortmässigt är Teslan ändå okej, tycker de flesta ägare.
Förarmiljön tar ett tag att vänja sig vid, tycker vissa ägare, och här blir betyget 88 procent. Det är lika bra som för Volkswagen Golf som har ett helt annat och mycket mer konventionellt tänk i inredningsdesignen. Leaf är sist även här.
Fortsätter vi titta på interiören får Teslan ett okej betyg för kvalitetskänslan, men inte mer än så. Volvo och Volkswagen kör om med rejäl marginal medan Nissan och Renault är frånkörda av Model 3.
”Att inte ha dedikerade knappar i kupén är ett genidrag, flexibiliteten det ger kommer hålla bilen modern lång tid framöver”, skriver en ägare.
Räckvidd, förbrukning och bagageutrymme imponerar också på Model 3-ägarna. Framför allt gillar ägarna ”frunken”, det främre bagageutrymmet, som kompletterar bagageutrymmet bak. Men baksätet kunde vara bättre, här får Golf en liten revansch.
Strular mindre än Zoe
Teslans ekonomikalkyl ser ganska bra ut, tycker åtminstone de ägare som har bilen som tjänstebil. För privatköparna är det mycket pengar att lägga på en bil – Model 3 är ganska dyr att köpa om du vill ha Long Range-versionen, som de flesta valt. Här får Leaf och Zoe sin revansch. Men alla elbilarna i vår jämförelse är bättre än förbränningsbilarna.
Så hur mycket problem har Model 3-ägarna haft? Vi har tidigare skrivit om en del kvalitetsmissar och lackproblem och en del ägare vittnar även om att serviceverkstäderna är svåra att få tag på.
Teslaägarna som satt betyg på sin Model 3 i vår databas är generellt sett nöjda med kvaliteten. Betyget för om bilen är problemfri ligger på 89 procent vilket är bättre än för Renault Zoe och lika högt som för Volvo V60, men sämre än för Leaf och Golf (med liten marginal).
När allt räknats ihop står alltså Tesla som vinnare i den här jämförelsen, men inte med stor marginal. De flesta Model 3-ägare skulle göra om köpet och många skulle även vara märkestrogna och välja en Tesla igen.
Alla betyg: Så står sig Tesla Model 3 enligt ägarna
Siffran anger betyg i procent. Högre siffra är bättre. Surfar du i mobilen kan du svepa i sidled för att se hela tabellen. Bilarna i jämförelsen är Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Volkswagen Golf och Volvo V60 av årsmodell 2015–2019.
Bilmodell | Tesla | Renault | Nissan | VW | Volvo |
Snitt | 83 | 78 | 76 | 81 | 82 |
Körglädje | 96 | 84 | 78 | 83 | 82 |
Ljudnivå | 67 | 80 | 83 | 78 | 78 |
Motor | 97 | 79 | 82 | 83 | 85 |
Förarmiljö | 88 | 75 | 70 | 88 | 86 |
Förbrukning | 91 | 88 | 84 | 75 | 75 |
Ekonomi | 81 | 87 | 86 | 78 | 76 |
Bagage | 77 | 69 | 67 | 72 | 71 |
Baksäte | 71 | 64 | 73 | 79 | 73 |
Fjädring | 78 | 71 | 76 | 80 | 79 |
Utseende | 87 | 77 | 56 | 83 | 87 |
Kvalitetskänsla | 77 | 68 | 68 | 85 | 86 |
Problemfri | 89 | 84 | 92 | 90 | 89 |
Bilförsäljaren (nyköp) | 66 | 75 | 76 | 86 | 83 |
Service/verkstad (märke) | 81 | 76 | 70 | 77 | 85 |
Service/verkstad (övriga) | 79 | 67 | 55 | 57 | 63 |
Märkestrogen | 87 | 66 | 58 | 73 | 84 |
Göra om köpet? | 96 | 99 | 86 | 87 | 90 |
…och så många har haft problem
Siffran anger andelen som haft problem i procent. Lägre siffra är bättre. Surfar du i mobilen kan du svepa i sidled för att se hela tabellen. Bilarna i jämförelsen är Tesla Model 3, Renault Zoe, Nissan Leaf, Volkswagen Golf och Volvo V60 av årsmodell 2015–2019.
Bilmodell | Tesla | Renault | Nissan | VW | Volvo |
Motor | 0 | 1 | 1 | 6 | 13 |
Växellåda | 0 | 1 | 1 | 6 | 4 |
Lack och rost | 10 | 4 | 1 | 2 | 0 |
Elektronik | 14 | 37 | 11 | 17 | 16 |
Inredning | 11 | 1 | 3 | 6 | 8 |
Bromsar | 0 | 0 | 7 | 2 | 3 |
Chassi | 9 | 12 | 5 | 3 | 5 |
Totalt | 6 | 8 | 4 | 6 | 7 |
Haft garantiärende | 33 | 48 | 18 | 22 | 28 |
3 av 10 har haft ett garantiärende
Generellt sett är Model 3-ägarna riktigt nöjda med sin bil. Jämfört med de andra modellerna i den här artikeln sticker den inte ut som någon problembil.
• 10 procent har haft problem med lack och rost.
• 14 procent har haft problem med elektroniken.
• 10 procent har haft problem med inredningen.
• 33 procent har haft någon form av garantiärende på bilen. Betyget för hur det garantiärendet hanterats av Tesla är högre än för de flesta konkurrenter.
De vanligaste problemen som ägarna uppmärksammat är:
• Hjulinställning, görs av Teslas servicecenter.
• Automatiska helljuset kan ha svårt att se mötande bilar.
• Autopilotsystemet är inte ännu så bra som vissa ägare hade hoppats.
• Svårt att få kontakt med servicecenter.
• Skador vid leveransen, till exempel på lacken.
• Krånglande fönsterhissar.
• Knarr i inredningen.
• Fukt i baklamporna.
Detta älskar Model 3-ägarna mest med sina bilar:
• Möjlighet att uppdatera mjukvaran direkt över nätet och lösa buggar utan att besöka servicecenter.
• Körglädje, drivlina, prestanda och chassi.
• Inredningen och infotainmentsystemet.
• Supercharger-nätverket.
Krånglig leverans – för vissa
Att få sin Model 3 levererad är förstås något ägarna sett fram emot, men processen har inte varit så enkel för alla. Teslas leveransorganisation kunde ibland komma med besked att bilen finns för leverans när den inte gör det, och flera ägare har upptäckt problem med lacken när de skulle hämta ut sin bil.
Vid det här laget bör dock de flesta barnsjukdomar vara åtgärdade och de ägare som klagat mest högljutt i vår enkät satte betyg på sin bil tidigt.
”Lacken är av dålig kvalitet. Bortblästrad på vissa ställen redan efter 500 mil”, skriver en ägare.
”Kafkaliknande leveransprocess. Allt dock glömt när bilen leverarades. Bilen är ÄNNU bättre än den BMW i3 jag haft i fyra år innan. Aldrig mer fossilt”, skriver en annan.