Volkswagen Golf 8 lanseras med två laddhybrider – sportiga GTE ger 245 hk

Den åttonde generationen VW Golf är elektrifierad från grunden, även om e-Golf utgår till förmån för ID 3. Tre lätthybrider och två laddhybrider erbjuds från start, med början under första kvartalet 2020.

Volkswagen Golf 8 lanseras med två laddhybrider – sportiga GTE ger 245 hk

Den åttonde generationen Volkswagen Golf är en hybrid-offensiv. Fem modeller erbjuds, varav två är laddhybrider. Lätthybriderna eTSI, med 48V-teknik, har 81, 96 eller 110 kW (110, 130 eller 150 hk).

De två laddhybriderna ger antingen systemeffekten 150 kW (204 hk, eHybrid) eller som i den sportiga GTE-versionen 180 kW (245 hk). Det är samma systemeffekt som i Seat Tarraco FR PHEV. Båda laddhybriderna har ett nytt batteripaket med litiumjonbatterier med en sammanlagd kapacitet på 13 kWh (cirka 50 procent mer jämfört med föregångaren). Det är för övrigt samma kapacitet som i uppgraderade Passat GTE, och sannolikt samma batteripaket.

Den elektriska räckvidden hos laddhybriderna Golf eHybrid och Golf GTE anger Volkswagen till "ungefär 60 kilometer" enligt WLTP-cykeln. Vad det innebär återstår att se när vi kan testa VW:s nya laddhybrider under verklig körning. Golf eHybrid med 150 kW (204 hk) kommer inte att erbjudas på alla marknader i Europa och om den blir aktuell även i Sverige finns det ingen uppgift om i skrivande stund.

Volkswagens nya system Golf eSIM innebär att bilarna trådlöst kan få automatiska programuppdateringar. Den trådlösa uppkopplingen av Golf GTE innebär att föraren till exempel kan få information i realtid om laddning och styra vissa funktioner. Åttonde generationen Golf utrustas även med EU-standarden Car2X, vilket innebär att data från bilen kan utväxlas med alla andra fordon som också har samma system inom en radie på 800 meter. Det kan vara uppgifter som till exempel varnar för ishalka till andra fordon i samma område.

Laddhybriderna baserar sig på bensinmotorn TSI på 1,4 liter, en elmotor samt den sexstegade DSG-lådan. Om det är samma drivlina som i Seat Tarraco FR PHEV innebär det 110 kW (150 hk) från den turboladdade bensinmotorn på 1,4 liter och en elmotor som ger 85 kW (115 hk). Maximala vridmomentet när båda motorerna jobbar ihop är då 400 Nm. Jämfört med sina föregångare har lätthybriderna eTSI fått sin förbrukning sänkt med 10 procent.

Senare kommer Golf-utbudet att kompletteras av modellerna GTI, GTD och Golf R samt de mera påkostade varianterna R-Line. Dessutom ska Volkswagen även lansera en Golf TGI med gasdrift. Samtliga Golf-modeller i åttonde generationen är femdörrars, tredörrars utgår. Någon kombimodell, Sportscombi som VW benämner det, nämns inte i dagens pressrelease. Men om Volkswagen är bara hälften så smarta som vi tror borde man lansera en Golf GTE Sportscombi och prissätta den så att den passar som förmånsbil i Sverige. Det skulle bli en storsäljare.

Den svenska lanseringen av Golf 8 inleds under första kvartalet 2020. Fler detaljer samt prissättning av de olika modellerna sker i slutet av det här året. Vi kan förvänta oss en viss prisjustering uppåt jämfört med föregående modeller.

 

Den åttonde generationen Volkswagen Golf i förgrunden, och bakom ser vi de sju föregångarna. Första årsmodellen var 1974.

Bra jobbat, Volkswagen. Nya Golf är det jag skulle välja om jag sökte efter en lätthybrid eller laddhybrid!
Ja
261
55
Nej