Bensinjättens nya idé – för att snabba på elbilsladdningen

Vill införa en ny typ av batterikylning för att öka laddhastigheten.

Bensinjättens nya idé – för att snabba på elbilsladdningen

Shell har en intressant och kontroversiell idé om hur elbilarnas batterier kan kylas ned – med hjälp av kolväten. Det skriver Automotive News.

Problemet är att elbilsbatterierna ofta blir rejält varma när de snabbladdas. Det är något vi stött på ofta när vi testat snabbladdning i flera olika elbilar.

Ett av målen med elbilar är ju att minska halterna av koldioxid och förbrända bränslen, men Shell vill alltså införa kolväten som kylningsmetod för elbilsbatterier.

Flera biltillverkare experimenterar

Att kyla batterierna vid snabbladdning är extremt viktigt för att uppnå hög laddhastighet, och därmed korta ned stoppen vid laddstationerna. Elbilar har batterikylning redan idag, men den fungerar på olika sätt och är inte alltid så effektiv, bland annat eftersom den ofta består av en vätskemix som pumpas runt batteriet.

Men om själva cellerna kyls ned istället kan det vara betydligt effektivare, tror Shell. Då behövs en så kallad dieleketrisk vätska, alltså en vätska som inte leder ström, och där kan kolväten spela en viktig roll.

Enligt Shell experimenterar både Mercedes-AMG, McLaren och Fiat/Chrysler med den här typen av batterikylning. Tekniken finns även i vissa Formel E-batterier, skriver Automotive News.

Läs också: Test av snabbladdning för elbilar: Så bra är Ionitys laddare

Mer kompakt – men tyngre

Att pumpa in kylvätska direkt in i cellerna har fler fördelar. Batteripaketet kan göras mer kompakt – och kapaciteten kan därmed bli högre än med ett konventionellt batteripaket som tar lika mycket plats – och det kan även göra att cellerna åldras långsammare. 

Kolvätesvätskan är inte oljebaserad utan syntetiskt framtagen från metan, påstår Shell. Till nackdelarna hör att vätskan är tyngre än den vätska som finns i batterikylningen idag och att pumpa runt den kräver också en del energi.

Tekniken är alltså inte klar för serieproducerade elbilar ännu, men enligt Shell kan den eventuellt användas i eldrivna racingbilar framöver som ofta behöver snabbladdas under korta perioder.

 
Det här tycker jag låter som en bra idé.
Ja
50
55
Nej