Polestarchefen: Därför bygger vi ingen eldriven kombi

Vill inte avslöja hur många som förhandsbokat en Polestar 2.

Polestarchefen: Därför bygger vi ingen eldriven kombi

Volvos prestandasyskon Polestar har precis öppnat första egna showroomlokalen, i Oslo, och beställningarna av elbilen Polestar 2 har öppnats. Det är en eldriven halvkombi som siktar direkt på Tesla Model 3.

Men om Polestar 2 nu kommer från Volvo och ska bli en viktig modell i bland annat Sverige – varför fick den inte kombikaross? Många elbilsköpare är ute efter just det, en eldriven kombi.

I en intervju med tyska Handelsblatt berättar Polestarchefen Thomas Ingenlath om strategin.

"Det är en väldigt europeisk fråga, eller mer specifikt en tysk, holländsk och svensk fråga. I resten av världen är kombi ingen fråga alls. Inte i Kina och inte heller i USA, där det ändå finns en del historik kring kombibilar. Det är nästan som för cabrioletbilar som alla gillar men som färre och färre köper. Kombibilen har det svårt i dessa dagar", svarar han.

Det är ingen tvekan om att suvarna snott köpare från väldigt många andra segment, och särskilt i Kina. Men Polestar började alltså ändå inte med någon suv utan med prestandacoupén Polestar 1 och sedan en eldriven halvkombi. Nästa modell, Polestar 3, blir dock en suv, och eldrivna Volvo XC40 är ju också en suv.

Blev stressad av att tanka diesel

När det gäller omställningen till eldrift tycker Thomas Ingenlath att den börjar ta fart ordentligt nu.

"Intresset för batterielbilar är stort, väldigt annorlunda än för fyra–fem år sedan. Viljan att prova an elbil finns där. Att byta till en elbil är inte alls någon radikal livsförändring, som om en schnitzelentusiast blir vegetarian."

Thomas Ingenlath förklarar också hur enkelt elbilslivet blir för den som kan ladda hemma. Han beskriver själv hur förbannad han blev av att alltid behöva tanka diesel när han hade bråttom – då är livet med elbil lättare för den som kan ladda hemma och börja varje dag med fullt batteri.

Han vill dock inte säga hur många beställningar Polestar fått in på elbilen, förutom att det handlar om "tusentals".

 
Jag håller med Polestar – kombibilar är ute.
Ja
55
270
Nej