Bensindrivna Volkswagen Up försvinner – nu är det eldrift som gäller

Längre räckvidd och lägre pris – då blir bara elversionen kvar.

Bensindrivna Volkswagen Up försvinner – nu är det eldrift som gäller

Volkswagen har bestämt sig för att ta bort den bensindrivna versionen av småbilen Up för svenska bilköpare. Det är bara den eldrivna modellen e-Up som blir kvar.

"Det stämmer att vi enbart kommer att marknadsföra e-Up från och med modellår 2020", skriver Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen, i ett mejlsvar till Recharge.

Volkswagen Up är minst i modellprogrammet och lanserades i fyra olika utrustningsversioner 2012. Modellen finns även som Skoda och Seat och den har hyllats av auto motor & sports testlag för att kännas större än den faktiskt är – ett fint betyg för en småbil.

Volkswagen Up fick ett ansiktslyft 2016 där största nyheten var en turboladdad bensinmotor på 90 hästkrafter.

Den eldrivna versionen e-Up var länge begränsad av hög prislapp och kort räckvidd, men tack vare Volkswagens senaste uppdatering har den fått betydligt längre räckvidd tack vare ett större batteri.

Volkswagen e-Up fixar nu 26 mil på en laddning enligt WLTP-körcykeln och har även ett lägre pris än tidigare. Modellen kostar 273.600 kronor före elbilspremien på 60.000 kronor.

Vid sidan av e-Up fortsätter Volkswagen att sälja den större e-Golf-modellen med en rejäl prissänkning, trots att Golf nyligen visats upp i ny generation. På sikt ska e-Golf ersättas av nya ID 3.

 
Jag gillar Volkswagen Up.
Ja
182
33
Nej