Efter vår granskning: Nissan säljer fortfarande snabbladdning som inte finns

Premium Falska uppgiften används fortfarande som försäljningsargument för elbilen.

Efter vår granskning: Nissan säljer fortfarande snabbladdning som inte finns

Den dyraste versionen av elbilen Nissan Leaf ska klara snabbladdning med upp till 100 kW. Men det stämmer bara i teorin. Vår granskning visade nyligen att den här typen av snabbladdning ännu inte finns i Sverige – och att 100 kW-laddning därmed är något Leaf-köparna betalar för i onödan, åtminstone med dagens laddnätverk.

Men trots att det gått en vecka sedan vi först publicerade vår artikel skriver svenska Nissan fortfarande ut 100 kW-snabbladdning som ett försäljningsargument för den dyraste versionen på sajten.

Problemet är att det idag inte finns några laddare med så kallad Chademo-kontakt som kan ge effekten 100 kW i Sverige. Laddstationernas kablar inte är dimensionerade för 100 kW – då måste de tåla 250 ampere.

I Norge ska Fortum uppgradera sina Chademoladdare till 200 ampere, vilket skulle ge en teoretisk laddeffekt på 72 kW. Men i Sverige finns alltså inga sådana planer.

Snabbladdning på 100 kW är inget enskilt tillval till Nissan Leaf utan ligger inlagt i den dyraste utrustningsnivån till modellen e+ med 62 kWh-batteri och längre räckvidd. Till den utrustningsnivån – för 23.000 kronor – ingår även mycket annan utrustning. Men det är inte omöjligt att köparna väljer den dyraste utrustningsnivån för att få just snabbare laddning – och de köparna lär alltså bli besvikna som laddnätverket är utformat idag.

Nissan: Skulle "tonas ned"

Svenska Nissan svarar att informationen om 100 kW-laddningen ska tas bort från sajten eller "tonas ned" i marknadsmaterialet. Men informationen är alltså inte borttagen från alla ställen – den ligger fortfarande kvar på flera platser på Nissans sajt.

Nissans svenska informationschef Alexandra Österplan vill förtydliga att det inte är något tekniskt fel på bilen – Leaf e+ Tekna är fullt kompatibel med Chademo 100 kW-snabbladdning.

"I detta fallet är det, återigen, så att tekniken i bilarna går före infrastrukturen. Det står också tydligt i vår prislista samt under versioner och utrustningsnivåer att det är 100 kW Chademo som bilen är kompatibel med", säger hon till Recharge.

Hon vill också poängtera att det alltså är mycket mer än bara snabbladdning med 100 kW som ingår i utrustningsnivån.

Men för den som bara läser snabbt på sidan är det lätt att tro att bilen i praktiken kommer kunna laddas med 100 kW, vilket den idag inte kan i Sverige.

 
Om jag hade elbil skulle jag snabbladda ofta.
Ja
23
59
Nej