Idag startar Volkswagens produktion av elbilen ID 3 – ett stort systemskifte

En ny era för Volkswagen inleds idag – lika viktig som Bubblan och Golf – när massproduktionen av elbilar startar i Zwickau. Men VW var inte först med att bygga om till elbilsfabrik – det var Tesla!

Idag startar Volkswagens produktion av elbilen ID 3 – ett stort systemskifte

Måndagen 4 november markerar ett stort kliv för Volkswagen då man officiellt startar produktionen av elbilar. Men nya ID 3 är bara början, till 2028 ska VW-koncernen ha lanserat 70 eldrivna modeller.

Den nya elbilen blir också Volkswagens första modell som tillverkas helt koldioxidneutralt. All el som Volkswagen köper från tredje part är "grön" el från förnybara energikällor.

"ID 3 kommer att ge ett viktigt bidrag till genombrottet av e-mobilitet," sa koncernchef Herbert Diess vid måndagens invigningsceremoni i Zwickau. "Den gör hållbar individuell rörlighet tillgänglig för miljontals människor och är en milstolpe för vårt företag på vägen att bli klimatneutralt år 2050."

I sin pressrelease skriver Volkswagen att "För första gången någonsin konverteras en stor bilfabrik till produktion av helt eldrivna bilar." Det stämmer förstås inte, vilket de flesta kunniga läsare av den här sajten vet. Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien, byggdes om till elbilsproduktion efter att General Motors och Toyota lagt ner sin gemensamma produktion i "New United Motor Manufacturing, NUMMI".

"Produktionsstarten för ID 3 markerar början på en ny era för Volkswagen – fullt jämförbar med 'Bubblan' eller Golf," sa Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility. "Zwickau ska bli den ledande anläggningen för denna nya era inom bilindustrin. Steg för steg ställer vi nu om tillverkningen från fossildrivna bilar till helt eldrivna. På så sätt inleder vi ett systemskifte inom bilindustrin som kommer att vara helt slutfört inom de närmaste 10 eller 20 åren."

I Sverige väntas de första kundleveranserna av Volkswagen ID 3 börja under sommaren 2020. Grundpriset startar strax under 350.000 kronor, då ingår ett års fri laddning. I Europa har 35.000 kunder förbokat en ID 3.

Under skalet bygger Volkswagen ID 3 på koncernens nya MEB-plattform, en bygglåda för eldrivna modeller. Detta är en enormt viktig modell för Volkswagen, inte minst pr-mässigt efter dieselskandalen.

Tre batteristorlekar finns att välja på: 45 kWh (som ger en räckvidd på 33 mil enligt WLTP-körcykeln), 58 kWh (42 mil) och 77 kWh (55 mil). Batterigarantin är åtta år eller 16.000 mil.

Elmotorn är monterad baktill och ID 3 är bakhjulsdriven, vilket även "Ur-Folkvagnen" Typ 1 var. En liten historisk blinkning, om man så vill. Toppeffekten ligger på 204 hästkrafter och vridmomentet är 310 Nm.

Fakta & siffror för VW:s elbilssatning:

• 8.000 personer arbetar vid fabriken i Zwickau.

• 13.000 utbildningsdagar har de anställda deltagit vid totalt inför omställningen till e-mobilitet.

• 1.700 produktionsrobotar kommer att användas i Zwickau. Mycket av den befintliga utrustningen kommer att återanvändas, inte bara i Zwickau utan också vid andra av koncernens fabriker.

• Cirka 6 miljoner Volkswagen-bilar har rullat av monteringsbanden här sedan 1990 (framförallt Polo, Golf, Golf Sportscombi och Passat).

• 8 MEB-fabriker i Europa, Kina och USA kommer att ingå i Volkswagens produktionsnät 2022.

• 330.000 elbilar per år kommer att tillverkas i Zwickau när den sista utbyggnadsfasen avslutats 2021.

• Märket Volkswagen kommer att lansera fler än 20 elbilsmodeller fram till 2025 på den globala marknaden.

• 9 miljarder euro är det belopp som märket Volkswagen kommer att investera i e-mobilitet fram till 2024.

• 22 miljoner elbilar, de flesta av dem byggda med den nya MEB-plattformen, är de produktionsmål som Volkswagen-koncernen har satt upp fram till 2028.

• 1,2 miljarder euro investerar Volkswagen på omställningen av produktionsanläggningen i Zwickau.

• 1.800.000 m2 är den yta som anläggningen i Zwickau upptar – 1.400.000 m2 av den utgörs av byggnader. Under omställningsarbetet till elbilar kommer ytterligare cirka 50.000 m2 fabrikslokaler att uppföras.

 
Jag skulle kunna tänka mig att äga en VW ID 3!
Ja
540
77
Nej