Nya siffror: Ständiga ettan frånkörd – här är snålaste elbilen

Hyundai kan inte längre skryta med mest imponerande siffrorna.

Annons
Annons

När det gäller elbilar pratas det mycket mer om räckvidd än om förbrukning. Men med en effektiv elbil med låg förbrukning behövs inget stort batteripaket för att få lång räckvidd.

Den eldrivna versionen av Hyundai Ioniq har länge legat i topp när det gäller låg förbrukning, både i våra och andras tester. Enligt ägarna som själva rapporterat förbrukningen i sina bilar ligger Hyundai Ioniq bäst till bland alla elbilar med en imponerande låg förbrukning.

Men med Tesla Model 3 verkar det som att Hyundai Ioniq fått tuff konkurrens. Båda bilarna har nu fått officiella förbrukningssiffror i USA av myndigheten EPA och den nya rekordhållaren när det gäller låg förbrukning är Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Siffrorna baseras på EPA:s förbrukningsmätning och mäts i en enhet som heter MPGe (miles per gallon equivalent). I den här mätningen antas en gallon bensin (cirka 3,8 liter) motsvara 33,7 kilowattimmar, och siffran visar därmed hur långt bilen kan åka på 33,7 kWh.

Större batteri – men högre förbrukning

Tesla Model 3 Standard Range Plus har enligt EPA en förbrukning på 141 MPGe vid blandad körning. Hyundai Ioniq kommer som bäst upp i 136 MPGe.

Hyundai Ioniq har nyligen uppdaterats med större batteripaket (38 kWh mot tidigare 28), men samtidigt verkar bilen ha fått något högre förbrukning, åtminstone i EPA:s mätning.

Rent generellt är luftmotståndet extremt viktigt i en elbil, särskilt vid motorvägskörning. Både Hyundai och Tesla har aerodynamiska karosser, och Tesla har infällda dörrhandtag som ska sänka förbrukningen en aning.

Nya siffror: Ständiga ettan frånkörd – här är snålaste elbilen
 

Annons
Annons
Rulla till toppen