Nya laddhybrider 2020: Över 20 intressanta modeller på ingång

De närmaste månaderna börjar över 20 nya laddhybrider säljas i Sverige. Här är modellerna du behöver ha koll på.

De allra flesta stora biltillverkare har insett vikten av att lansera nya elbilar och laddhybrider – om inte annat så för att minska risken för höga bötesbelopp när EU inför tuffare utsläppsregler.

Du som är på jakt efter en laddhybrid kommer snart ha betydligt fler modeller än idag att välja på. Här nedan listar vi de nya modeller som snart är på ingång.

Audi A3, A6, A8, Q3 och Q7 TFSI e

Audi har en riktig laddhybridoffensiv på gång. Suv-modellen Audi Q5 är redan "laddhybridiserad" – vi har redan provkört den – och likaså A7 Sportback. Men snart kommer ännu fler modeller.

Många svenska köpare är nog nyfikna på Audi A6 som laddhybrid, men problemet är att den enbart kommer som sedan – någon kombiladdhybrid av A6 verkar inte vara aktuell.

Golfklassaren Audi A3 var tidigt ute med laddhybridteknik och uppgraderas nu med längre räckvidd. Även lyxlimpan A8 kommer som laddhybrid.

När det gäller suv-modeller ska Audi lansera en laddversion av Q3 samt en uppgraderad version av storsuven Q7, numera med dieselmotor. Även den har vi provkört och du kan läsa vårt omdöme här.

Räckvidden hamnar på "över fyra mil" enligt WLTP-körcykeln för modellerna vilket i ärlighetens namn knappast är klassbäst, särskilt inte i förhållande till bilarnas pris.

BMW 530e Touring och 330e Touring

Många Audiköpare som är nyfikna på A6 som laddhybrid kanske ska snegla på BMW istället om de är ute efter kombikaross. BMW ska nämligen lansera kombimodeller av både 330e och 530e.

Tekniskt lär det inte bli några större skillnader mellan sedanmodellerna och kombimodellerna. Elräckvidden lär hamna på omkring 4,5 mil som bäst. När BMW 530e Touring ska börja säljas är oklart men 330e Touring kommer sommaren 2020, och förhandsbokningen är öppen nu.

BMW X1 xDrive25e

Intresset för små suvar är stort, precis som suget efter laddhybrider. Därför är det inte överraskande att BMW ger sig in i laddbara småsuvskampen med Volvo XC40 T5 Twin Engine.

BMW X1 som laddhybrid blir fyrhjulsdriven och får en 1,5-liters bensinmotor. Systemeffekten blir 220 hästar och 385 Nm. Räckvidden på el lär hamna på omkring 4,5 mil som bäst i verklig trafik.

Produktionen av BMW X1 xDrive25e drar igång i mars nästa år. Priserna är inte klara.

BMW X3 xDrive30e

Även BMW:s suv-modell X3 kommer nu som laddhybrid, som komplement till den större modellen X5. Modellen har bensinmotor, fyrhjulsdrift och 4,6 mils elräckvidd enligt WLTP-körcykeln.

Laddversionen av BMW X3 har en fyrcylindrig bensinmotor plus eldrift och drivlinan ger totalt 292 hästkrafter och 420 Nm. En annan viktig detalj är att X3 xDrive30e får dragkrok och får dra 2.000 kilo.

Produktionen drar igång i december och säljstarten sker på andra sidan årsskiftet. Det svenska priset börjar på 599.900 kronor.

DS 7 Crossback E-tense

Citroëns lyxmärke DS har börjat sälja en laddhybridsuv med fyrhjulsdrift, 300 hästkrafter och en elräckvidd på 5,8 mil enligt WLTP-körcykeln. Priset ligger på 600.000 kronor. Det kommer även en framhjulsdriven version med lägre pris.

Ford Kuga och Explorer


Ford har två laddmodeller på ingång. Båda två kan beställas nu och leveranserna körs igång i april.

Först ut är kompaktsuven Ford Kuga med 5,6 mils elräckvidd och en prislapp på 436.200 kronor.

Den större och sjusitsiga Ford Explorer blir fyrhjulsdriven och klarar 4,4 mil på eldrift. Här ligger prislappen på rejält tilltagna 820.900 kronor, och den blir dessutom utan bonus eftersom den har för höga utsläpp.

Kia Ceed och XCeed Plug-in Hybrid

Både kombimodellen Kia Ceed SW och "designcrossovern" XCeed kommer som laddhybrider, som komplement till Kias laddversioner av Niro och Optima. De här modellerna kan mycket väl bli storsäljare i Sverige.

Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid och Ceed Plug-in Hybrid får en 1,6-liters bensinmotor plus eldrift och drivlinan ger totalt 141 hästar och 265 Nm. Någon officiell räckviddssiffra finns inte ännu men Kia siktar på mellan fem och sex mil.

Köparna får hålla tillgodo med att bagageutrymmet krymper en del på grund av batteriet. Priserna är inte klara men lanseringen körs igång i början av nästa år.

Jeep Renegade och Compass PHEV

Den stora Fiat/Chrysler-koncernen har knappast någon guldsits när det gäller att ställa om till eldrift. Biljätten ligger långt efter många konkurrenter.

Men nu kör Fiat/Chrysler igång produktionen av den första laddhybriden för europeiska köpare. Först ut blir suvarna Jeep Renegade och Compass. Båda kommer som laddhybrider 2020 och byggstarten är planerad till första kvartalet.

Exakt vilken teknik som finns under skalet i laddhybriderna återstår att se, men på bilsalongen i Genève visade Jeep upp både Renegade och Compass med laddhybridteknik och då hade de en turboladdad 1,3-liters bensinmotor som driver framhjulen plus en elmotor som driver bakhjulen. Maxeffekten blir 240 hästkrafter och räckvidden på eldrift ska hamna på omkring fem mil.

Jaguar, Land Rover och Range Rover

I-Pace är inte längre den enda elektrifierade modellen hos Jaguar- och Land Rover-koncernen. Range Rover Sport har börjat säljas som laddhybrid och snart följer fler modeller.

Inom en väldigt snar framtid kommer även Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque som laddhybrider, enligt svenska generalagenten. Till hösten 2020 kommer även suvarna Jaguar E-Pace och F-Pace samt Range Rover Velar som laddhybrider.

Även terrängikonen Defender dyker upp med laddsladd.

Mercedes GLC 350e och GLE 350de

Nu i november är det säljstart för två nya laddhybrider från Mercedes, nämligen suvarna GLC och GLE.

Största nyheten både bildligt och bokstavligt är Mercedes GLE 350de. Bokstaven "d" innebär att den här modellen har dieselmotor, så den som åker på långresa får en lägre förbrukning än om modellen haft bensinmotor. Modellen får ett batteripaket på 31 kWh och en räckvidd på mellan nio och tio mil på eldrift enligt WLTP-körcykeln.

Även den lite mindre GLC-modellen får laddhybridteknik, men med bensinmotor. Mercedes GLC 300e 4Matic utmanar Volvo XC60 T8 och får även den 320 hästkrafter och 700 Nm totalt. Mercedes GLC 300e får en elräckvidd på omkring fyra mil enligt WLTP-körcykeln på grund av ett betydligt snålare batteri än i GLE (13,5 kWh).

Renault Captur E-Tech

Kompaktsuven Renault Captur säljer bra och det lär även den kommande laddhybridversionen göra. Renault har ju annars storsatsat på elbilen Zoe när det gäller elektrifiering, men nu kommer alltså även laddhybrider.

2020 lanseras Renault Captur E-Tech Plug-in med en 1,6-liters bensinmotor med partikelfilter och två elmotorer. Batteripaketet på 9,8 kWh ger en räckvidd på 4,5 mil som bäst.

Skoda Octavia iV

Skoda Octavia kommer i ny upplaga och en av de viktigaste nyheterna är att den dyker upp som laddhybrid. Batteripaketet är på 13 kWh och elräckvidden på 5,5 mil som bäst. Lansering efter sommaren 2020. Priserna är ännu inte klara.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

I flera år har Mitsubishi Outlander varit ensam om att kombinera laddhybridteknik med suv-kaross och hyfsat lågt pris. Det har varit ett riktigt framgångsrecept och bilen har länge legat i topp bland Sveriges populäraste laddbilar.

Nu får den dock konkurrens. En laddhybridversion av Toyota RAV4 är på ingång och den skulle mycket väl kunna bli en storsäljare med tanke på hur populär "vanliga" hybrid-RAV4 är.

Tyvärr finns inte så många teknikdetaljer om bilen ännu, men den blir starkare än hybrid-RAV4. Officiell lansering är den 20 november i samband med bilsalongen i Los Angeles.

Volkswagen Golf eHybrid och Golf GTE

Gamla trotjänaren Golf har kanske hamnat lite i skymundan nu när Volkswagen storsatsar med elbilen ID 3. Men faktum är att Golf precis visats upp i ny upplaga och den kommer som laddhybrid i inte mindre än två olika versioner, dels Golf eHybrid med 204 hästkrafter och dels prestandainriktade Golf GTE med 245 hästkrafter.

I skrivande stund är det oklart om den svagare Golf eHybrid ska säljas i Sverige. Fler detaljer samt prissättning av de olika modellerna sker i slutet av det här året.

Volkswagen Touareg R

Den här modellen är lite oväntad: Volkswagen ska lansera en prestandaversion av storsuven Touareg kallad "R", och den får laddhybridteknik. Den blir därmed först ut bland Volkswagens R-modeller med laddsladd.

Volkswagen Touareg R ska premiärvisas nästa år men tyvärr verkar den inte börja säljas förrän 2021. Några tekniska detaljer finns inte ännu så det är oklart om modellen får fyr- eller sexcylindrig förbränningsmotor och om den kommer gå på bensin eller diesel.

Den som inte vill vänta till 2021 kan hoppas på att Volkswagen börjar sälja laddhybridversionen av Touareg som redan finns i Kina. Den har en 2,0-liters bensinmotor plus eldrift.

 
Jag tycker laddhybrider är en bra idé.
Ja
154
44
Nej