Officiell: Ford Mustang Mach-E – galopperande elsuv

Officiell: Ford Mustang Mach-E – galopperande elsuv

Redan i förra veckan kunde vi publicera bilder på den, men nu är den officiell på riktigt. Vi pratar givetvis om Ford Mustang Mach-E. 

Med Mustang Mach-E är det första gången på 55 år som Ford breddar Mustangflottan. En flotta som hittills bestått av coupéer, cabrioleter och specialversioner av dessa två karosser. Aldrig fyra dörrar, aldrig en suv och aldrig med el.

Mustang Mach-E kommer med många olika effekt- och räckviddskombinationer och kan fås med både bakhjuls- och fyrhjulsdrift. Instegsversionen Select får 258 hästar och 415 Nm, medan den fullsmetade GT-versionen får 465 hästar och 830 Nm.

Snabbladdning kan göras i upp till 150 kW på vissa versioner.

Ford Mustang Mach-E kommer också att använda sig av ett nyckellöst system på samma sätt som hos Tesla. Det vill säga en app i mobilen som via blåtand låser och låser upp bilen när man närmar sig eller går ifrån bilen. Ägaren behöver alltså inte plocka upp mobilen ur fickan.

Några svenska priser för Mustang Mach-E kan vi inte räkna på ett tag. Det är också av skattetekniska skäl vanskligt att översätta de amerikanska priserna till svenska, så därför låter vi bli.

Ingen journalist har än så länge fått köra bilen, men brittiska Auto Express har bjudits på en åktur. Och deras första intryck är gott – framför allt prisar de den rymliga kupén.

"Det första som slår en är hur rymlig den är. Trots att bilen är utrustad med panorama-glastaket finns det gott om plats för långa personer över 180 centimeter. Det gäller också om man sitter bakom föraren."

Så står sig Ford Mustang Mach-E...

...mot Tesla Model Y

Tips: Scrolla i sidled för att se alla siffror. *) Räckviddssiffran är angiven enligt amerikanska EPA-körcykeln för jämförelsens skull. Priserna är angivna i dollar av samma anledning. **) 250 kW gäller version 3 av Teslas Superchargernätverk som är under uppbyggnad. Idag är hastigheten lägre.

Helgerån. Detta är ingen riktig Mustang,
Ja
75
72
Nej