Elbilen Nissan Leaf krocktestas brutalt mot stolpe – batteriet börjar inte brinna

Olyckskorparna hävdar att elbilar börjar brinna vid krock. Men ett nytt Dekra-krocktest med Nissan Leaf och Renault Zoe visar att så inte är fallet – trots ett brutalt krockvåld.

Elbilen Nissan Leaf krocktestas brutalt mot stolpe – batteriet börjar inte brinna
Ett brutalt krockvåld, men testerna visar att brandrisken inte ökar med elbilar.

Med allt fler elbilar på vägarna innebär det med automatik också fler olyckor med elfordon. Problemen med brinnande batteripaket har vi belyst i tidigare artiklar men ökar risken för brand när elbilar krockar?

Tyska Dekra AG har utfört en serie krocktester med Nissan Leaf och Renault Zoe för att kontrollera säkerheten. Både Renault Zoe och Nissan Leaf har krocktestats förut av Euro NCAP – med femstjärnigt resultat – men den här gången valde Dekra att öka på krockvåldet rejält.

Fyra tester utfördes med allt högre hastighet: 60, 75 och 84 km/h. Istället för att använda en barriär gjordes alla krocktesterna mot en stolpe, vilket gjorde att krockvåldet koncentrerades i en smal sektion.

Men trots de mycket höga krockkrafterna blev det ett positivt utfall för båda bilmodellerna:

"Skademönstren från krocktesterna är jämförbara med de fordon som har konventionellt drivlina," säger Dekras olycksforskare Markus Egelhaaf. "Elbilarnas högspänningssystem stängdes av pålitligt under kraschen. Och trots en massiv deformation av batteripaketet uppstod det ingen brand."

Enligt Markus Egelhaaf är det osannolikt att föraren skulle överleva i en sidokrock med så hög hastighet som man använde vid testerna. Men det gäller för både elbilar och konventionella bilar med förbränningsmotor.

Efter krocktesterna använde räddningstjänsten bilarna för att klippa upp dem och simulera metoderna som behövs vid ett räddningsarbete. Erfarenheterna visar att räddningspersonalen kan arbeta lika snabbt och på ett liknande sätt med elbilar, jämfört med konventionella fordon.

Man testade även en ny metod för att släcka batteribränder med en så kallad släcklans. Den sticks in i batteripaketet och förhindrar att alla battericellerna antänds, som oftast blir fallet när man släcker från utsidan. Testerna med släcklansen var positiva men det behövs mer forskning innan metoden är redo att användas i skarpt läge.

Utan förbränningsmotor i fronten går det att göra en stor krockzon, en fördel hos elbilarna. Här är hastigheten 84 km/h, mycket högre hastighet än de tester som Euro NCAP utför.

 
Jag är övertygad om att elbilar inte är mer osäkra vid krock, jämfört med konventionella bilar.
Ja
190
55
Nej