Vinterdetaljen som saknas i Fords nya elsuv: ”Parkera den inomhus”

Fordingenjörens råd till ägarna: "Parkera bilen inomhus."

Annons
Annons

Ford har äntligen visat upp den nya elbilen Mustang Mach-E, som ska börja levereras nästa år och som är inspirerad av den klassiska sportbilen.

När den dyker upp i Sverige siktar Ford på hela 60 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln i versionen med störst batteri (98,8 kWh), och senare kommer även en prestandaversion.

Det finns dock en detalj som många konkurrenter har, men som Ford medvetet valt att skippa, och det är en så kallad värmepump. Det skriver sajten TU.no som deltog vid premiären.

En värmepump ser till att effektivt värma upp kupén vid kallt väder. Målet är att använda mindre energi från batteriet och på så sätt förlänga räckvidden på vintern. Audi e-tron, BMW i3 samt Volkswagen e-Golf och ID 3 är alla exempel på elbilar med värmepump antingen som standard eller tillval.

Värmepump beskrivs som ”ineffektivt”

Fords ingenjörer har istället valt att skippa värmepumpen, och den officiella förklaringen är att de tycker värmepumpen är ineffektiv – inte att den är dyr att montera in.

”Enligt oss är värmepump inte särskilt effektivt. Våra studier visade att det inte skulle vara värt att bygga in värmepump i bilen eftersom den inte skulle öka räckvidden”, säger Matthias Tonn, chefsingenjör för Ford i Europa, till TU.

Så hur ska Mustang Mach-E-ägarna göra på vintern för att förlänga räckvidden? Bilen har aktiv batterikylning och uppvärmning och batteriet trivs som bäst vid en temperatur på ungefär 20 grader.

”Om temperaturen går ned mot 10 eller 20 minusgrader är det bäst att parkera bilen inomhus. Om du inte har möjlighet till det är det näst bästa att ladda bilen över natten oavsett om man faktiskt behöver ladda eller inte. Då håller batteriet sig till ungefär 20 grader”, säger Matthias Tonn.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen