Efter kvalitetsproblemen: Taxiförarna har tröttnat – nu stäms Tesla

Nästan ett verkstadsbesök i månaden – både småbuggar och allvarliga fel.

Efter kvalitetsproblemen: Taxiförarna har tröttnat – nu stäms Tesla

Att byta till eldrift kan vara ett smidigt sätt för taxibolagen att kapa kostnaderna – åtminstone på drivmedel. Vi har tidigare skrivit om intressanta siffror från en svensk Teslataxi som rullat över 40.000 mil, och där föraren hävdade att bilen inte kräver mer reparationer än bilar med förbränningsmotor.

Men alla är inte lika nöjda. Ett taxibolag i Umeå bytte nyligen ut firmans Teslabilar mot Audi e-tron på grund av kvalitetsproblem.

"Ingenting har fungerat. Tesla gör de sämsta bilarna. Det har varit för mycket fel, för dålig kvalitet och när närmsta verkstäderna finns i Stockholm så har kostnaderna blivit overkligt höga", sa bolagets marknadschef till Västerbottens-Kuriren.

Nu kommer fler vittnesmål om kvalitetsproblem på tidigt byggda Tesla Model S, den här gången från Nederländerna. Precis som i många andra länder har flygplatsen i Amsterdam infört regler som ska gynna elbilstaxi för att sänka utsläppen – vilket varit en guldaffär för både flygplatsen och Tesla.

33 verkstadsbesök på tre år

Men för taxibolagen som köpt bilarna har det inte varit lika roligt. En Model S har varit inne för reparation 33 gånger på tre år – alltså nästan en gång i månaden.

Nu väljer fyra taxiförare att stämma Tesla för kvalitetsproblemen, och de kräver pengarna tillbaka, skriver tidningen NRC Handelsblad.

Taxiförarna har haft både småbuggar och mer allvarliga problem med vindrutetorkare, blinkers, backspeglar som justerar sig själva, klickande ljud i kurvor och vid inbromsning, rostande bromsar, fel på elmotorerna, fel på fjädringen och kondens i baklamporna. Vid ett tillfälle öppnades en dörr mitt i en kurva.

Felen har inneburit att bilarna stått stilla långa perioder och inte kunnat användas på grund av långa väntetider på service och reparationer. Tesla skickade också ut en uppdatering som förkortade räckvidden vilket innebär att bilarna oftare står stilla vid en laddare.

Precis som i Sverige infördes också regler som förbjöd taxiförare från att ladda vid Teslas vanliga Supercharger. Nu tvingades taxiförarna ladda på en annan plats och betala för laddningen.

Teslas officiella svar är att bilarna slitits onormalt hårt eftersom de rullat som taxi. Tesla har också erbjudit gratis reparationer långt efter att garantiperioden gått ut. Tesla ifrågasätter dessutom varför de missnöjda taxiägarna inte bara sa upp leasingkontraktet.

 
Jag har åkt Teslataxi.
Ja
183
431
Nej