Lexus UX 300e är märkets första elbil – utmanar Volvo XC40 Recharge

Inte längre självladdande – nu gör märket en helomvändning om satsar på eldrift.

Lexus UX 300e är märkets första elbil – utmanar Volvo XC40 Recharge

Det är ingen hemlighet i bilvärlden att Toyota och lyxmärket Lexus knappast ligger i framkant när det gäller batterielbilar. Toyota har istället satsat på "självladdande hybrider", där batteriet laddas upp av en bensinmotor.

Men de tuffare utsläppskraven och den tröga lanseringen av vätgasbilar har fått jättekoncernen att tänka om. Toyota utvecklar nu så kallade solid state-batterier för nästa generation elbilar och har även presenterat en laddhybridversion av Toyota RAV4.

Nu kommer nästa stora nyhet, nämligen Lexus första elbil. Modellen heter UX 300e och bygger som namnet antyder på kompaktsuven UX. Det blir alltså ingen helt separat modellserie som utvecklats från grunden som en elbil.

Batteripaketet på 54,3 kWh är placerat under golvet och ger en räckvidd på 40 mil, men av någon anledning är det angivet enligt den gamla och extremt tillåtande NEDC-körcykeln. En mer realistisk räckviddssiffra i verklig trafik borde vara 25–30 mil.

Det finns även en körlägesväljare där föraren exempelvis kan styra hur mycket bromskraftåtervinning bilen ska ha – det vill säga hur mycket den ska "motorbromsa" för att spara energi. Precis som hos de flesta konkurrenter finns även en mobilapp där föraren kan hålla koll på laddnivån och styra klimatanläggning och stolsvärme på distans.

Lexus UX 300e har fått extra ljudisolering jämfört med hybridversionen.

Elmotorn har en effekt på 150 kW (210 hästkrafter) och ett vridmoment på 300 Nm. Den är därmed betydligt svagare än exempelvis Volvo XC40 Recharge, men de båda modellerna blir ändå tuffa konkurrenter i ungefär samma storleksklass.

Några priser är inte officiella ännu. De svenska leveranserna körs igång först om mer än ett år, i januari 2021.

 
Det här ser ut som något jag kan tänka mig!
Ja
86
123
Nej