Audi AG storsatsar på elektrisk framtid – investerar 126 miljarder kronor i 20 elbilar till 2025

Femårsplanen ritas om och nu ska Audi investera 126 miljarder kronor för att utveckla elektrifierade bilmodeller. Satsningen ska skapa 2.000 nya jobb.

Audi AG storsatsar på elektrisk framtid – investerar 126 miljarder kronor i 20 elbilar till 2025
Audi Q4 e-tron är nästa elbil som står på tur, så här ser den ut som "koncept".

Alexander Seitz, finanschef och styrelsemedlem i Audi AG.

I början på veckan meddelade Audi AG att man tagit fram besparingsplanen "Audi.Zukunft" som innebär att 9.500 personer blir övertaliga. Men Audi både bromsar och gasar, idag presenterar man en reviderad 5-årsplan som ska skapa 2.000 nya jobb.

Fram till 2025 ska Audi spendera 37 miljarder euro (389 miljarder kronor) i produktutveckling, forskning och investeringar i sina anläggningar. Av dessa går 12 miljarder euro (126 miljarder kronor) till elektrifierade bilmodeller.

Så sent som i våras sa Audi att målet var att erbjuda 12 nya elbilar till 2025. Men det nya målet är nu att utveckla 30 elektrifierade bilmodeller till 2025, varav 20 ska vara elbilar.

"Vi accelererar vår tidsplan för elektrifieringen," säger finanschefen Alexander Seitz, "om med 12 miljarder euro satsar vi mer än någonsin på elektrisk mobilitet."

Målet är att 40 procent av försäljningen globalt, 2025, ska utgöras av elektrifierade modeller. Utvecklingskostnaderna delas med Porsche (PPE-plattformen, "premium electrification architecture") och Volkswagen (MEB-plattformen, först ut blir Q4 e-tron). Genom att spara kostnader är Audis långsiktiga mål att återvända till en vinstnivå på 9–11 procent.

Audi har idag en renodlad elbilsfabrik, i Bryssel i Belgien, där man producerar e-tron samt e-tron Sportback och snart också Q4 e-tron.

Men det räcker förstås inte med bara en elbilsfabrik och därför har man inlett ombyggnationen av fabrikerna i Ingolstadt (okänt vilka modeller) och Neckarsulm (Audi e-tron GT).

 

Audi ökar takten och Q4 e-tron blir den första modellen på MEB-plattformen, som delas med Volkswagens ID-modeller. Även Skoda och Seat ska göra elbilar på MEB-plattformen.

 
Smart av Audi att satsa elektriskt!
Ja
91
14
Nej