Nytt räckviddsrekord: Så långt kommer vätgasbilen

Hyundai Nexo kom betydligt längre än den uppgivna räckvidden.

Annons
Annons

En av fördelarna med bränslecellsbilar – åtminstone enligt tillverkarna själva – är att de går ganska långt på en tank vätgas. Nu har Hyundai slagit räckviddsrekord med vätgasbilen Nexo, som tog sig 77,8 mil på en tank.

Det är betydligt längre än de 67 mil som bilen ska ta sig enligt WLTP-körcykeln.

Föraren körde genom norra Frankrike till målet vid flygplans- och rymdmuséet utanför Paris, och vid ankomsten fanns det fortfarande 4,9 mils räckvidd kvar.

En räckvidd på 78 mil är visserligen längre än de batterielbilar som säljs idag – allra längst räckvidd på den svenska marknaden har Tesla Model S som ska fixa 61 mil enligt WLTP-körcykeln – men problemet med vätgasbilarna är den dåliga infrastrukturen. Det finns än så länge alldeles för få vätgasmackar att tanka vid i Sverige.

En annan nackdel som brukar nämnas är att tekniken inte är särskilt energieffektiv. Det går åt betydligt mer energi att driva en bränslecellsbil samma sträcka som en batterielbil. Dessutom är priserna för bilarna än så länge alldeles för höga: Hyundai Nexo kostar till exempel hela 850.000 kronor.

Men förespråkarna lyfter istället fram att bilen kan tankas snabbt och att vätgasbilarna kan vara ett bra alternativ för den som inte kan ladda bilen hemma.

I vår senaste provkörning av Hyundai Nexo tog vi också upp bristen på mackar som den största nackdelen med att köra vätgasbil: ”Tekniken har bara tagit sina första stapplande steg. Infrastrukturen existerar knappt och på grund av de låga volymerna blir priset extremt högt.”

 
Annons
Annons
Rulla till toppen