Nya ellastbilen som hotar Volvo och Scania: "Som ett godståg"

Nya ellastbilen som hotar Volvo och Scania: "Som ett godståg"

Amerikanska uppstickaren Nikola har visat upp flera vätgasdrivna lastbilar som ska locka med lång räckvidd och hög lastkapacitet.

Men för ett drygt år sedan visade Nikola också upp en ny lastbil som kommer både med vätgas- och batterieldrift. Den är specifikt framtagen för den europeiska marknaden där vätgasmackarna fortfarande är få. Nu har modellen presenterats i sin helhet vid ett event i Turin.

Italienska lastbilstillverkaren Iveco har gått in med 2,4 miljarder kronor i Nikola och mycket av tekniken under skalet på batterilastbilen hämtas från en Ivecolastbil. Iveco är en av konkurrenterna till Volkswagen, Mercedes, Volvo och Scania.

"Vi rullar in i Europa som ett godståg", säger Nikola Motors vd Trevor Milton. Han skröt också om att Nikola sålt slut på produktionen för många år framöver.

Nikola Tre, som modellen heter, får en räckvidd på upp till 96 mil enligt Reuters men förmodligen gäller det versionen med bränslecellsdrift. Enligt Nikolas pressmeddelande kan vi förvänta oss en räckvidd på 40 mil för batteriversionen och en batterikapacitet på upp till 720 kWh.

Leveranserna av batteriversionen ska köras igång 2021 och bränslecellsversionen dröjer till 2023.

Tesla ska inom några år börja leverera en stor lastbil med lång räckvidd och snabb laddning. Även hos Volvo och Scania experimenteras det en del med eldrift, men batteridrivna lastbilar har också fått mothugg. Teslas lastbil kommer exempelvis bli bra för att transportera lätt last som chipspåsar, sa Scanias chefsingenjör för elektromobilitet till Ny Teknik.

 
Jag tror mer på vätgas än batteridrift i lastbilar.
Ja
240
77
Nej