Bortglömda elbilen hittad – övergiven i p-garage

Se bilderna på pionjärelbilen som är urladdad sedan länge.

Annons
Annons

Idag är det en självklarhet för nästan alla stora biltillverkare att sälja åtminstone en elbil, och nästa år dyker en mängd nya modeller upp på marknaden.

Men så har det inte alltid varit. Amerikanska General Motors mötte ordentlig motvind när pionjärelbilen EV1 visades upp på 1990-talet och någon ”folkelbil” blev det aldrig.

Å andra sidan var det heller inte tanken att GM EV1 skulle ta bilköparna med storm. Dels var bilen en tvåsitsig coupé och dels kunde bilen bara leasas, för att sedan tas tillbaka av GM efter att leasingperioden gått ut.

De allra flesta exemplaren av GM EV1 skrotades i något som har beskrivits som en riktigt obehaglig scen för alla som gillar elbilar. Men en och annan har kommit undan dödsdomen.

Några få exemplar klarade sig undan skroten

För några dagar dök det upp bilder på ett bortglömt exemplar av GM EV1 som stor sorgligt övergiven i ett parkeringsgarage i Atlanta i USA.

Bilen verkar inte ha körts på åratal att döma av dammlagret och självklart har folk gått fram och skrivit på vindrutan. Bakdäcken har punktering men interiören ska tydligen vara i hyfsat skick. Vi gissar att bilen är urladdad vid det här laget…

Eftersom alla exemplar av EV1 alltså skulle ha skrotats enligt GM har förstås fått till följd att världens elbilsentusiaster nu smider planer på att försöka spåra bilens historik. De vill ha svar på varför bilen är övergiven och vem som äger den (om det inte är GM), för att kanske försöka få liv i den igen.

En förklaring till varför bilen står där den gör kommer från sajten The Drive. GM ska tydligen ha sparat ett 20-tal exemplar och donerat dem till skolor och muséer, men exakt vilken institution detta exemplar tillhört är oklart.

Moderna finesser för sin tid

GM EV1 byggdes i mycket liten skala och leasades till köpare i Kalifornien, Georgia och Arizona. Blybatteriet gav en räckvidd på bara 16 mil som bäst men senare kom ett modernare batteri med ”hela” 23 mils räckvidd. Bilen hade 140 hästkrafter och delade knappt några komponenter med någon annan GM-bil vilket gjorde den extremt dyr att bygga.

Produktionen lades ned 1999 och efter det fick bilen huvudrollen i dokumentären Who Killed the Electric Car? där GM:s kritiker hävdade att biljätten lagt ned modellen på grund av banden till oljeindustrin.

GM EV1 bjöd på förbluffande mycket modern teknik för sin tid, bland annat nyckellös start, bromskraftåtervinning och magnesiumfälgar. EV1 hade dessutom en funktion som många elbilsägare är vana vid idag, nämligen att bilens kupétemperatur kan ställas in i förväg med en timer.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen