Under förra veckan meddelade Daimler och Audi att de bantar ner sin arbetsstyrka med 20.000 tjänster. ”Bilindustrin befinner sig mitt i den största omvandlingen i sin historia”, skriver Daimler i sitt uttalande.
Nyhetsbyrån Bloomberg har analyserat data från bilindustrin och kommer fram till att omkring 80.000 jobb kommer att försvinna under de kommande åren, främst i Tyskland, USA och Storbritannien.
En del av uppsägningarna är kopplade till minskad bilförsäljning men huvuddelen beror på att produktionen av elbilar är mindre personalkrävande. En förbränningsmotor är till exempel betydligt mer komplicerad att tillverka jämfört med en elmotor. Samma sak med transmissionen.
Även den tyska fordonsbranschens sammanslutning VDA gör en liknande analys. Ordförande Bernhard Mattes sa under en presskonferens i Berlin att neddragningarna kommer att bli större under 2020 än 2019. Totalt uppskattar VDA att 70.000 jobb kommer att försvinna i Tyskland under det kommande årtiondet. Sammantaget arbetar en bit över 800.000 personer inom bilindustrin i Tyskland.
Enligt VDA:s prognos stannar årets globala bilförsäljning vid 80,1 miljoner bilar, en minskning med 4,1 miljoner jämfört med fjolåret. Nedgången väntas fortsätta under 2021. Om nedgången fortsätter även de följande åren innebär det att toppen av bilförsäljningen, det som brukar benämnas som ”peak car”, uppnåddes 2018.