Elbilen Porsche Taycan är redan en succé – 10.000 beställda och 30.000 bokade

Elbilar är ingen dålig affär, åtminstone inte om man heter Porsche. Enligt vd Oliver Blume har man nu passerat 30.000 förhandsbokade Taycan, varav 10.000 lagt en fast order. Leveranserna startar i början av nästa år.

Porsche har skruvat upp produktionstakten på max i den nybyggda fabriksdelen i Zuffenhausen, där elbilen Taycan byggs. Målet är att bygga 20.000 Taycan första fulla produktionsåret, 2020.

I Zuffenhausen byggs även Porsche 911 och före den byggdes 356:an här. Elbilen Taycan har alltså hamnat i Porsches "hjärta" där både själen och den långa historiken också bor.

Trots att Porsche startar Taycan med full gas så räcker inte produktionstakten för att möta efterfrågan. I en intervju med tyska Handelsblatt berättar Porsche-chefen Oliver Blume att Taycan överträffar alla förväntningar. Sent under hösten har man passerat 30.000 förhandsbokningar, där varje kund deponerat en betalning på 2.500 euro. Av dessa har 10.000 kunder specifierat sin bil och lagt en fast order.

Den nya fabriksdelen i Zuffenhausen byggdes klart på bara 17 månader. Byggnaden tog 12 månader och resterande tid gick åt för att installera utrustning, robotar och verktyg. Byggarbetet pågick från 6 på morgonen till 22 på kvällen. Fabriken har inget löpande band utan varje Taycan står på en autonom, rörlig plattform. Det ger en unik nivå av flexibilitet.

Fabriken är 25 meter hög, varav en stor del ligger nedgrävd då man inte ville ha en för stor profil på byggnaden. Det skulle störa omgivande bebyggelse och Porsche hade även krav på sig att inte påverka de vindrörelser som finns runt Zuffenhausen och norra Stuttgart. Arbetet sker i tre våningsplan och 2.000 nya bilbyggare har utbildats för producera Taycan.

Hittills i år har Porsche ökat försäljningen med 7 procent och vinstmarginalen är fortsatt mycket hög, 16,3 procent. En av de högsta vinstnivåerna inom bilindustrin.

Utvecklingen av elbilen Taycan och utbyggnaden av fabriken i Zuffenhausen har kostat Porsche många miljarder. Men man räknar hem den investeringen då Porsche räknar med att batterikostnaderna går ner rejält de närmaste åren och prognosen är att Taycan går med vinst 2023. Den modell som har högst vinstmarginal hos Porsche är 911 Turbo, som ligger strax över 50 (!) procent.

Som vi ser står varje Taycan på en självgående plattform. Det finns alltså inget fast löpande band, vilket gör produktionen väldigt flexibel. Flera olika modeller kan byggas parallellt.

Visst finns det robotar hos Porsche, men stora delar av bilbyggandet sker med mänskliga händer. Varje bilbyggare utför ganska många moment, vilket kräver mer utbildning men ger ett mera varierat jobb.

 
Jag vill också ha en Porsche Taycan!
Ja
126
14
Nej