Bekräftat: BMW iX3 blir bakhjulsdriven och får en räckvidd på 44 mil

BMW släpper nya uppgifter om kommande elsuven iX3, som kommer nästa år. Sedan tidigare har de uttalat som svepande kring räckvidden och sagt ”över 40...

Annons
Annons

BMW släpper nya uppgifter om kommande elsuven iX3, som kommer nästa år. Sedan tidigare har de uttalat som svepande kring räckvidden och sagt ”över 40 mil WLTP”. Nu är den officiella WLTP-siffran offentlig och den är mycket riktigt ”40 mil” – närmare bestämt 44 mil. Förbrukningen blir därmed under 20 kWh/100 km. Inte så pjåkigt med tanke på suv-karrosen. 

Räckvidden görs möglig av batteripaketet som har en nettostorlek på 74 kWh. Batteriets egentliga storlek är alltså större än 74 kWh, men en del (oklart hur stor) lämnas som buffert. Ett faktum som borde innebära att BMW iX3 kan hålla hög laddhastighet under lång tid

Audi e-tron har en ”batteri-buffert” på samma sätt och i vårt snabbladdningstest kunde den hålla hög hastighet även högt upp i procenttalen.

Hur pass bra iX3 blir på att hålla sin maximala laddhastighet på 150 kW återstår att se, BMW släpper nämligen inga laddningssiffror eller tidsangivelser. 

BMW iX3 får en elmotor som skickar alla 286 hk och 400 Nm till bakaxeln. Någon fyrhjulsdrift är det alltså inte tal om, i alla fall inte initialt.

BMW talar vitt och brett om deras femte generations eDrive-teknik som lättar drivlina med cirka 30 procent. Detta har man lyckats med genom att på en vikt- och utrymmeseffektivt sätt sammanföra elmotor, elektronik och transmission.

Bekräftat: BMW iX3 blir bakhjulsdriven och får en räckvidd på 44 mil
Bekräftat: BMW iX3 blir bakhjulsdriven och får en räckvidd på 44 mil
Bekräftat: BMW iX3 blir bakhjulsdriven och får en räckvidd på 44 mil
Bekräftat: BMW iX3 blir bakhjulsdriven och får en räckvidd på 44 mil
 
Annons
Annons
Rulla till toppen