Mercedes nya laddhybridsuv fixar nästan 10 mil på eldrift

Mercedes nya laddhybridsuv fixar nästan 10 mil på eldrift

Mercedes öser på med ännu en dieselladdhybrid. Det är storsuven GLE som får en drivlina bestående av både en diesel- och elmotor – och därtill tilläggsnamnet 350de.

Dieselmotorn ger 194 hästar och elmotorn 136 hk. Det ger en systemeffekt på 320 hästkrafter och 700 Nm. Det gör att Mercedes GLE 350de 4matic gör 0 – 100 km/h på 6,8 sekunder, om man stoppar pjäxan i pannrummet.

Kopplat till elmotorn är ett batteri på hela 23,5 kWh. Det gör att GLE 350de får en elräckvidd i WLTP-körcykeln på mellan 8,2 till 9,9 mil, beroende på utrustningsnivå. Den kombinerade förbrukningen anges till 0,7–1,1 l/100 km och CO2-utsläppet skrivs till 18–28 g/km. Körs den bara på el är förbrukningen 30,8 – 37,3 kWh/100 km. 

En annan anmärkningsvärd detalj är att Mercedes GLE 350de som till kan få CCS-kontakt och ta emot likströmssnabbladdning på upp till 60 kW. Det gör att man kan ladda batteriet från 20 till 80 procent på 20 minuter. 

En och annan smart lösning för att hjälpa till att förlänga räckvidden slänger Mercedes in. Funktionen Eco Assist analyserar data från bilens planerade rutt och kan hjälpa till att spara energi genom att tipsa föraren om att justera körstilen. 

Mercedes GLE 350de finns nu att konfigurera på Mercedes hemsida. Med ett frånpris på 735.000 kronor är den 85.000 kronor billigare än en Volvo XC90 T8 som börjar på 819.900 kronor. Mercedes hävdar att den är digert utrustad redan i standardutförande, men det finns säkert en uppsjö med möjligheter att få sin GLE 350de dyrare om man skulle vilja.

 
Bra med CCS–snabbladdning!
Ja
137
19
Nej