Vi kollar in nya Land Rover Defender

Vi har klättrat in i nya Land Rover Defender som visades upp för pressen i Stockholm. Bilen bjuder på många spännande lösningar och nästa år kommer den som laddhybrid.

Vi kollar in nya Land Rover Defender

Att ersätta en av världens mest ikoniska bilar, klassiska Land Rover Defender, är en vansklig uppgift. Hur man än gör blir någon missnöjd. Antingen satsar man på retro och försöker göra den nya bilen lik den gamla. Eller så försöker man göra en modern nytolkning. Land Rovers designavdelning bestämde sig för det senare.

"Defender har gått från att vara 100 procent analog till att vara 100 procent digital", förklarar Jakob Månsson, productchef på Jaguar Land Rover Sweden.

Kanske blir de mest inbitna Defender-entusiasterna besvikna, men Jaguar Land Rover Sweden tror att bilen kommer att attrahera många Discovery-förare som inte gillar formen på den senaste Discovery-generationen. De räknar också med en del nya kunder som gillar looken.

Land Rover Defender har ett luftmotstånd på 0.38 CW. Det är samma som Volvo XC90 trots ett mer boxigt utseende.

Naturligtvis har nya Defender rejäla terrängegenskaper, allt annat vore skamligt. Bilen klarar att ta sig upp för backar med 45 graders lutning (exempelvis Väggen i Sälen). Vadningsdjupet kan höjas tack vare luftfjädring. Elektroniken i bilen är skyddad mot väta (IP68).

Bilen är tio gånger styvare än föregångaren och klarar av att dra 3,5 ton. Nya Defender säljs med två olika axelavstånd 90 eller 110 tum. Den senare har luftfjädring som standard.

2020 års modeller säljs nästan maxutrustade som "First edition", men den svenska tilldelningen är redan såld. 2021 kommer en laddhybrid och Jaguar Land Rover Sweden tror att den kommer att sälja överlägset bäst, främst för att skatten är hög på de vanliga modellerna. Instegsmodellen kostar ungefär 16-17 tusen kronor i fordonsskatt per år.

Priserna för 2021 års Defender börjar på 616.900 kronor för grundmodellen med plåtfälgar och tygklädsel. Det finns fyra utrustningsnivåer och toppmodellen X kostar 1.113.900 kronor.

Defender säljs med fyra olika tillbehörspaket, det mest omfattande innehåller snorkel för att kunna vada genom djupt vatten. Det finns även en hel del tillbehör från tredjepartstillverkare. Det går till exempel att köpa låsbara lådor för att förvara jaktgevär i.

 

Packlådor på sidorna för de prylar man snabbt behöver ha tillgång till. Men hur påverkar de luftmotståndet?

Precis som på den gamla klassiska Defendern kan man få en snorkel för att kunna vada genom djupt vatten. Snorkeln är mer diskret än förr.

Steg på sidan så att man kan klättra upp på taket. Det finns ett tält anpassat för taket. Maxlasten på taket är 300 kilo, 168 kilo under färd.

Stegen går att fälla ihop.

Plåtar med glidskydd på framskärmarna, men de är mest för prydnad.

Den stora dörren med reservhjulet kan elmanövreras. Dörren öppnar på fel håll för oss med högertrafik.

Plåtar med antiglidräfflor i bagageutrymmet.

Synliga skruvskallar ska ge tuff framtoning.

Intrumenteringen är inte retro utan fullt modern. Det går att välja ett mittsäte fram istället för mittkonsol.

Gott om plats i baksätet.

Upplysta uttag gör det lättare att hitta rätt med alla sladdar. Med ett nano-sim-kort får man en wifi-hotspot i bilen. I motorutrymmet finns ytterligare ett sim-kort som gör att bilen alltid är uppkopplad. Bilen kan själv ladda ner uppdateringar av mjukvaran.

Fontkameran kan "se igenom huven" så att man inte kör på några stenar.

Det går att beställa en vinsch till fronten, men en vinsch gör egentligen större nytta baktill om man ska dra upp sig själv ur diket eller dra upp vilt på ett släp. Land Rover i Sverige undersöker möjligheten att ordna vinsch baktill.

Nya Defender har mjukare former än den klassiska Defendern, men är ändå mer boxig än de flesta bilar på marknaden.

En hajfena på taket innehåller backkameran. Eller rättare sagt bakkameran, för den kan alltid vara igång och ersätta bakspegeln om man lastar upp till taket. Den digitala bilden visas i backspegeln.

Det finns uttag för elektronik på många ställen, förutom i mittkonsolen så finns de även i ryggen på sätena.

Land Rover-klubben visade upp två riktiga klassiker. En Defender 90 från 1999 och en Series III från 1974 med 69 hästar.

Hellre en fräck Defender än en anonym Volvo XC90!
Ja
219
64
Nej