Export av elbilar och laddhybrider stoppas

Staten betalar ut upp till 60.000 kronor i miljöbonus till elektrifierade bilar. Många av dem exporteras kort efter att bonusen betalats ut. Bilauktionsjätten Kvdbil vill nu bidra till att stoppa den här utvecklingen.

Annons
Annons

Dagens Industri rapporterar att Kvdbil inte längre kommer att sälja några så kallade klimatbonusbilar till utlandet. De menar att exporten av laddhybrider och elbilar hindrar föryngringen av bilflottan.

”Vi löser ju inte det här problemet själva, men vi kan bidra. Det mest uppenbara vi kan göra är ju att sluta exportera bilar som släpper ut minst” säger Kvdbils vd Lars Nykvist till Dagens Industri. 

Elbilar får 60.000 kronor i miljöbonus och laddhybrider med koldioxidutsläpp upp till 70 gram får något mindre beroende på utsläpp. Bonusen betalas ut av staten efter sex månader. 

Det kan vara en bra affär att sälja miljöbonusbilar som fyllt sex månader. Enligt statistik från marknadsanalysföretaget Vroom är 40 procent av alla laddbara bilar som exporteras mellan 6 månader och ett år gamla.

Under förra året exporterade Kvdbil 400 laddbara bilar. De vanligaste var Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE och Kia e-Niro. Genom att sluta exportera miljöbonusbilar kan Kvdbil utöka sin andel laddbara bilar i sin hyrbilsflotta. Idag är endast 13 av deras 561 hyrbara bilar laddhybrider.

 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen