Ionity försvarar chockhöjningen

Med Ionitys nya prislista blir det i de flesta fall dyrare att ladda bilen än att tanka diesel. Trots massiv kritik backar inte Ionity utan försvarar sina nya priser.

Ionity försvarar chockhöjningen

"Ska laddbranschen överleva och växa måste priset täcka kostnaderna", säger Jan Haugen Ihle, regionchef för norra Europa på Ionity till Dagens Industri.

Priset höjs från 80 kronor per laddning till 8,70 kronor per kWh den 31 januari. Att ladda en bil med 30 kWh kostar 261 kronor och 60 kWh kostar 522 kronor. 

Hur står det sig mot att tanka en dieselbil? Om vi utgår från att bilen drar 2 kWh per mil, vilket är en rätt vanlig förbrukning, så blir milkostnaden 17,40 kronor för bara elen. Vi kan jämföra det med en dieselbil som drar 0,5 liter milen - där blir bränslekostnaden cirka 8,25 kronor per mil. Även om vissa elbilar drar mindre och en del dieselbilar mer så blir kostnaden för förbrukningen oftast till dieselbilens fördel.

Dagens Industri har frågat Jan Haugen Ihle på Ionity om det är rimligt att det kan kosta mer att ladda elbilen jämfört med att tanka bensin eller diesel:

"Ja, jag tycker man se priset för ett helt år. Då ser vi att en normal elbilist laddar närmare 90 procent hemma, vilket är jättebilligt både i Sverige och Norge, och så betalar man mer vid snabbladdare vid långkörning. Då blir priset per mil utslaget över ett år fortfarande väldigt lågt jämfört med bensin eller diesel."

"Det första priset vi hade, 80 svenska kronor, var ett introduktionspris i en pilotfas vilket vi också gick ut med. Nu tar vi betalt per kWh, utgångspunkten är att man ska betala för det man laddar in i bilens batteri".

Bakom Ionity står stora biltillverkare som BMW, Daimler, Ford och Volkswagen. Ägarföretagen erbjuder ofta någon form av rabatterade abonnemang hos Ionity till sina kunder.

Helt rätt, investeringen måste ju betala sig.
Ja
381
801
Nej