De monterar bensinmotor i Tesla: "Bättre och billigare"

Det österrikiska företaget Obrist Powertrain GmbH tycker sig sitta inne med lösningen för framtidens mobilitet – elbilar som drivs av bensin.

De monterar bensinmotor i Tesla: "Bättre och billigare"
Världens enda Teslahybrid? Foto: Obrist Powertrain

Problemet med rena elbilar, menar Obrist Powertrain, är att de är tunga, dyra och beroende av laddinfrastruktur som fortfarande inte finns i stora delar av världen. Lösningen är därför att komplettera batteriet i elbilen med en bensindriven generator.

För att demonstrera sin produkt har de tagit en Tesla Model 3, en av de mest energieffektiva bilarna på marknaden, och slängt ut två tredjedelar av det omkring 50 kWh stora batteriet som är originalmonterat i Standard Range-modellen. Kvar blir ett drygt 17 kWh stort batteri som sedan kompletteras av en tvåcylindrig bensindriven generator med 54 hästkrafter monterad i bilens "frunk".

Företagets grundare Frank Obrist ser många fördelar med det här. Dels lovar de att deras hybridversion är mycket billigare än en helt eldriven bil, på grund av att den inte behöver lika mycket batterier. En mellanklassbil med den här tekniken behöver inte kosta mycket mer än 200.000 kronor, säger de, vilket är mindre än hälften av vad den billigaste versionen av Model 3 kostar i Sverige. Hybridversionen väger enligt uppgift också 250 kilo mindre än standardbilen.

Och som hybriddrivlina betraktat har Obrists lösning många fördelar. Bensinmotorn med den integrerade generatorn är mycket kompakt, väger bara 95 kilo och ska vara mycket tyst och näst intill vibrationsfri. Om generatorn är igång går den på ett konstant, optimalt varvtal vilket gör att den alltid får perfekt bränsleblandning och därför har en hög verkningsgrad på omkring 40 procent. Detta ger också relativt rena avgaser.

Det här uppnås genom att använda bensinmotorn på ett annat sätt än i många andra laddhybrider. Bensinmotorn har ingen koppling till själva drivningen av bilen och används för att hålla batteriet vid en viss nivå av laddning snarare än för att ladda upp det. Det gör att bensinmotorn inte behöver jobba så hårt. Nackdelen är att bilen inte går att köra på ren el i farter över 65 km/h. Då går bensinmotorn hela tiden för att batteriet inte ska laddas ur.

Obrists Model 3-prototyp ska enligt uppgift klara sig på högst 0,2 liter bensin per mil, och ha en maximal räckvidd på uppåt 100 mil. Med bara batteridrift är räckvidden omkring 10 mil.

Även om det är mycket osannolikt att Tesla någonsin kommer att producera en bensindriven bil menar Obrist att deras teknik har lockat intresse från andra företag i bilbranschen och att en produktionsversion av drivlinan bara är några år bort. Det skriver den tyska sidan Edison. 

Jag vill gärna ha en bensinmotor i min Tesla.
Ja
560
364
Nej