Första kinesiska elbilen i Sverige – Maxus

Varken Polestar eller Volvo blev första kinabyggda elbilen på den svenska marknaden. Det blev i stället transportbilen Maxus EV80 – som lär följas av personbilarna Euniq 5 och 6.

Första kinesiska elbilen i Sverige – Maxus

Bakom står SAIC som är kinas största biltillverkare med cirka sju miljoner byggda bilar per år – främst åt VAG och GM, men även till sitt eget varumärke Maxus samt MG och Roewe. 2018 var drygt tio procent av tillverkning bilar av egna varumärken.

Kinesiska staten är ägare och företaget startades redan på 1940-talet. 2018 sålde man 140 000 elbilar i Kina och målet för i år ligger på 600 000 – i närheten av Volvos totalförsäljning. Man har dessutom byggt över 50 000 laddstationer i Kina.

Nu finns den första eltransportbilen i landet, en rymlig van kallad EV80 som både Posten och Bring har beställt. I mars kommer en lite mindre och mer personbilslik Maxus EV30.

Bakom importen står norska RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap och i Sverige Petter Nordesjö:

"Vi satsar på att 20 procent av marknaden. Den som kan leverera kommer att vara kung och vi har bilar hemma till bra priser, cirka 20 procent under konkurrenternas."

Man siktar på att ha 40 återförsäljare i landet under 2020 med Östersund och Umeå längst norrut.

Maxus har visat upp två personbilar i mellanklasstorlek, en minibuss och en crossover, men om och när de kan komma till Sverige är inte klart. 

 

Maxus EV80.

Maxus EV80.

Maxus EV80.

Maxus EV30.

Maxus EV30.

 
Kul med ett nytt bilmärke.
Ja
134
28
Nej