Klassikern Fiat 500 – nu med eldrift och skaplig räckvidd

Klassikern Fiat 500 – nu med eldrift och skaplig räckvidd

Fiat 500e är helt ny, från grunden uppbyggd som elbil och FCA-koncernens första helt eldrivna bil. Trots att den är helt ny ska det till ett uppmärksamt öga för att se de estetiska nyheterna.

I fronten är Fiat-emblemet utbytt mot ett 500-dito, och de karaktäristiska runda strålkastarna "bryts av" av motorhuvslinjen. En linje som sedan fortsätter löpa längs hela sidan på bilen. 

Fiat 500e drivs av en elmotor på 87 kW (116,6 hästar), som driver framhjulen och matas med ström av ett batteripaket på 42kWh. WLTP-räckvidden anges till 32 mil. Batteriet går att snabbladda i upp till 85 kW. 

0–100 km/h är avklarat på 9 sekunder. Men den för en stadsbil ännu viktigare accelerationssiffran 0–50 km/h går på 3,1 sekunder. Så Fiat 500e blir om inte snabb, så i alla fall hyfsat kvick.

500e har tre olika körlägen: Normal, Range och Sherpa. I Range så ökar motorns regenerering så att det praktiskt taget går att köra med enbart gaspedalen. Men för att få stopp på bilen helt och hållet måste du emellertid använda den konevtionella bromsen. 

Sherpa-körläget är ett krångligt namn på ett Eco-läge. I Sherpa så begränsas accelerationen och hastigheten till 80 km/h och klimatanläggning samt eluppvärmda stolar stängs av.

En fullsmetad lanseringsversion kallad "la Prima" går att beställa från och med den 16 mars. Priset man får betala för en "la Prima" är 409.900 kronor före bonus. Men då ingår cabriolet och en Wallbox för hemmaladdning. Fiat aviserar att det kommer fler, billigare varianter framöver.

 
Charmig!
Ja
168
17
Nej