Uppgifter: Kia e-Niro blir betydligt dyrare att serva

Uppgifter: Kia e-Niro blir betydligt dyrare att serva

UPPDATERAD ARTIKEL

Totalkostnaden för en elbil är ofta lägre än en jämförbar bil med förbränningsmotor, trots att elbilen i regel har ett högre inköpspris. Lägre fordonskatt och mindre bränslekostnader är två faktorer som gör att totalkostnaden för ägandet hålls nere.

En annan är kostnaden för service. En elbil har färre rörliga delar som behöver service och underhåll. Tesla har till och med gått så långt att service inte är ett krav för att garantin ska behållas.

Tyvärr pekar mycket mot att servicekostnaden för Kias elbilar höjs kraftigt för Kia e-Niro- och e-Soul-ägare med bilar tillverkade från och med maj 2019.

Kia har nämligen, på grund av en ändring i batteriproduktionen, kommit på att en ny särskild batterikylvätska behövs (kallad Low Conductive Coolant, LCC, se separat ruta) och denna vätska har ett annat, mycket tätare bytesintervall. Batterikylvätskans funktion är välkommen. Den medför att bilen kan genomföra upprepade snabbladdningar utan att det överhettas.

Den nya kylvätskan ska bytas var tredje år eller vid 4.500 mil, det som kommer först. Det tidigare intervallet var 10 år eller 15.000 mil.

Kylvätskebytet blir dyrt

Enligt Kia är det inledande rekomenderade priset för bytet 7.462 kronor, men priset kommer att sänkas.

Vi hade fått rapporter från läsare att en auktoriserad verkstad ville ha 12.000 kronor för 4.500-milsservicen. En annan läsare säger att den fått ett prisförslag på omkring 9.000 kronor. Men riktpriset från generalagenten är alltså 7.462 kronor – och det kommer också att sjunka.

En läsare och Kia e-Niroägare menar att han inte blev informerad om att det nya priset på treårs-/4.500-milsservicen när han fick sin bil levererad i november. Detta har dock en logisk förklaring, berättar Kias press- och kommunikationschef David Lilja.

"Kia har valt att ändra serviceintervallen för högvoltsbatteriernas kylarvätska på Kia e-Soul samt Kia e-Niro, tillverkade från och med 20 maj 2019, vilket kommunicerats till auktoriserade Kia-återförsäljare den 10 januari 2020."  

350 ägare berörs och kompenseras – men bara en gång

Kylvätskebytet berör alla Kia e-Soul-ägare men Kia e-Niro-ägare med bilar tillverkade innan 20 maj 2019 berörs inte. De som köpt sin e-Niro efter 10 januari 2020 har blivit informerade om det nya kylvätskebytet. De 350 ägare som köpte sin e-Niro eller e-Soul innan det datumet har alltså fått sina bilars serviceintervall justerade. Därför kommer de också att kompenseras första gången kylvätskan byts ut, som sker vi treårs/4500 mil-servicen. Kompensationen består i av att Kia står för den delen av servicen som avser kylvätkebytet.

När vi testar bilar begär vi alltid ut en ekonomikalkyl från generalagenten där vi bland annat efterfrågar den totala servicekostnaden för de första 6.000 milen. Vid våra två första test av e-Niro, från början av 2019, låg den siffran på 3.703 kronor. Vid vårt tredje och senaste test sommaren 2019 låg den istället på 4.936 kronor.

Om du kör en Kia e-Niro eller e-Soul – hör gärna av dig till oss via mail eller lämna en kommentar i kommentarsfältet. Hur har kommunikationen sett ut från Kia-håll? Du som köpte en e-Niro efter 10 januari i år – var det tydligt med att serviceupplägget såg ut på detta sätt? Glöm heller inte att om du sätter betyg på din bil så får du prova vårt Premiummedlemskap gratis i en månad. Sätta betyg kan du göra här!

 

Patrik Lundin, webbredaktör på auto motor & sport och Recharge.

 
Jag tror att detta kommer att påverka andrahandsvärdet på Kia e-Niro och e-Soul.
Ja
200
5
Nej