Konceptbilen ID Buzz – en modern eldriven familjebuss inspirerad av den klassiska folkabussen – har väckt enormt intresse. Nu erbjuds även ägare till äldre folkabussar (T1, T2 och T3) möjlighet till eldrift.
Volkswagen skulle ha visat upp en elkonverterad T1 kallad E-Bulli på Techno Classica-mässan. Men mässan har ställts in på grund av coronaviruset, så Volkswagen fick nöja sig med att skicka ut ett pressmeddelande.

Volkswagen E-Bulli baseras på den lyxigaste versionen av T1:an, den så kallade. T1:an började tillverkas 1951 och just det här exemplaret är från 1966.
Konverteringspaketet innehåller många komponenter som redan används i olika VAG-modeller. Originalet har en boxermotor på blott 44 hästkrafter och 102 Newtonmeter. Med eldrift dubblas kraften till 83 hk och 212 Nm.



Kraften går till bakhjulen via en enstegad växellåda och det finns ett B-läge för extra bromskraftåtervinning.
Batteriet har en kapacitet på 45 kWh vilket ger en räckvidd på 20 mil. Bilen kan snabbladdas medupp till 50.

Demobilen E-Bulli har trägolv och tygtak. Den gamla hastighetsmätaren är kvar och bilen har utrustats med en retroinspirerad radio med moderna funktioner som DAB och blåtand.


LED-ljus har monterats in i de runda strålkastarna och chassit har modifierats för att ge bättre köregenskaper.
I likhet med Volkswagens andra elektrifierade bilar kan man kolla bilens laddstatus via en app.
Paketet för elkonvertering kostar 65.000 euro och kommer även senare för T2- och T3-modellerna. Dessa utvecklas av en ny avdelning inom Volkswagen kallad E-Classics som jobbar med att elektrifiera klassiska Volkswagen-bilar.